Koncern samochodów ciężarowych, Mercedes-Benz Trucks cały czas prowadzi prace związane z rozwojem modelu eEconoc, który posiada napęd elektryczny.
Podczas testów, inżynierowie przykładają uwagę przede wszystkim do kontroli systemów bezpieczeństwa, a także sprawdzeniu trwałości i osiągów pojazdu. Dodatkowo eEconic musi przejść testy, które wykażą sprawność akumulatorów zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym.
Do pozostałych kontrolowanych parametrów należą m.in.: poziom hałasu, pomiar kompatybilności elektromagnetycznej, czy jazdy próbne po drogach gorszej jakości.
Po zakończeniu wszystkich testów inżynierowie mają w planach kolejny etap, który będzie polegał na praktycznym sprawdzeniu modelu eEconic przez klientów. Produkcja seryjna rozpocznie się prawdopodobnie w drugiej połowie 2022 roku i ma być realizowana w fabryce Mercedes-Benz w Wörth.
Wygląd Mercedesa eEconic bazuje na konstrukcji niskopodłogowego eActrosa, który jest przystosowany do ciężkiego transportu. Podobnie wygląda sytuacja z danymi technicznymi, które są prawie takie same jak eActrosa.
Według założeń koncernu już niebawem eEconic, po skonfigurowaniu na śmieciarkę, będzie pokonywać znaczną część tras, które są obecnie obsługiwane przez Econica. Dzięki temu zbiórka odpadów będzie znacznie cichsza i bez nadmiernej emisji CO₂.
Dr Ralf Forcher, który jest szefem Mercedes-Benz Special Trucks, zapewnia, że model eEconic jest poddawany szerokiej gamie testów, co ma zapewnić dalszy rozwój całej konstrukcji pojazdu. Dodatkowo podkreśla, że jest on doskonale przystosowany do prac komunalnych.
Zdaniem Forchera posiada on idealne cechy, do tego rodzaju zastosowania, które pozwolą na pokonanie trasy o długości 100 km z licznymi przystankami, a także mają możliwość ładowania akumulatorów w bazie klienta.
Początkowo jako śmieciarka
Nowy model Mercedesa, o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton początkowo pojawi się na rynku jako śmieciarka. Niemal identycznie jak w eActrosie, sercem pojazdu ma być jego napęd, czyli oś elektryczna, która współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi. Oba produkują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW.
Seryjna wersja eEconica będzie w swoim wyposażeniu posiadać trzy jednostki akumulatorowe, wszystkie o pojemności około 105 kWh. Co więcej, przy odpowiednim stylu jazdy możliwe jest odzyskanie energii elektrycznej na skutek rekuperacji.
Jest to ogromna zaleta tego modelu, w szczególności to, że podczas użytkowania pojazdu będzie następować konieczność licznych przystanków. Dodatkową zaletą jest możliwość ładowania pojazdu elektrycznego w bazie klienta do 160 kW mocy.
eEconic — przyjazny dla środowiska
Model elektrycznej ciężarówki eEconic posiada bardzo wiele sprawdzonych już cech, które występowały w tradycyjnym Econicu. Do jednej z nich zaliczyć można panoramiczną szybę w kabinie „DirectVision”, która jest osadzona bardzo nisko. Ułożenie szyby wraz z obniżoną pozycją siedzącą kierowcy zapewnia doskonałą widoczność oraz możliwość kontaktu wzrokowego z pozostałymi uczestnikami ruchu.
Inną zaletą jest położenie wejścia do kabiny. Dzięki temu, że jest ono stosunkowo nisko zamontowane, pozwala na swobodne wejście, a przestronna kabina jest przystosowana nawet dla czterech osób.
Model eEconic jest ceniony nie tylko za neutralność emisyjną dwutlenku węgla, ale również za niski poziom hałasu, co jest niezwykle istotne w trakcie porannej pracy.
Kompleksowa obsługa
Mercedes-Benz Trucks ma na celu całkowite zaspokojenie swoich klientów pod względem elektromobilności. Oferta koncernu obejmuje również ofertę doradczą i usługową, a nawet wiele rozwiązań cyfrowych, które pomagają maksymalnie wykorzystywać możliwości pojazdu, a także zoptymalizować całkowite koszty.
Poza zelektryfikowaną bazą operacyjną, pracownicy Mercedes-Benz Trucks mogą zaoferować pomoc w planowaniu i realizacji infrastruktury służącej do ładowania pojazdu oraz niezbędne przyłącza do sieci. W tym celu koncern zawarł strategiczną współpracę m.in. z Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Dodatkowo konsultanci Mercedesa mogą pomóc przy ustalaniu szansy na otrzymanie dotacji na pojazdy i infrastrukturę.
Koncern wyznaczył sobie bardzo ambitny cel, który zakłada, że do 2039 roku będą oferować pojazdy wyłącznie neutralne dla środowiska pod względem emisji dwutlenku węgla. Warto zaznaczyć, że firma planuje od 2027 roku rozszerzyć swoją ofertę o ciężarówki napędzane przez wodorowe ogniwa paliwowe.