Właśnie zakończył się okres zbierania danych w ramach projektu EKO-LOG, który jest prowadzony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Badania dotyczyły pracy seryjnego modelu Volvo, który jest w 100% elektryczną ciężarówką.
Pojazd przejechał do tej pory już ponad 5 tys. km, a uzyskane dane pozwolą na stworzenie szczegółowego raportu końcowego, który zostanie przedstawiony we wrześniu bieżącego roku.
Znaczna redukcja emisji dwutlenku węgla
W ramach projektu, ciężarówka przejechała łącznie 5056 km, a emisja dwutlenku węgla była o niemal 2 tony mniejsza niż w przypadku samochodu ciężarowego z silnikiem spalinowym. Taką ilość CO₂ może wytworzyć samochód osobowy po przejechaniu trasy o długości ok. 20 tys. km.
W trakcie badania ciężarówka została poddana ocenie pod kilkoma ważnymi aspektami, które mają duże znaczenie dla przedsiębiorstw, które działają w branży TLS: użyteczności, wydajności, potencjalnych kosztów użytkowania, aspektów społeczno-środowiskowych oraz flotowych.
Projekt EKO-LOG wystartował w dniu 27 maja w Warszawie, a cały etap zbierania danych trwał dwa miesiące. W ramach badań elektryczny pojazd Volvo stał się częścią floty firmy No Limit, która realizuje dostawy do m.in. IKEA oraz H&M Logistics.
Celem tego przedsięwzięcia, było określenie użyteczności pojazdów zasilanych energią elektryczną na długich trasach pozamiejskich.
Wiele korzyści
Układ napędowy elektrycznego Volvo, podczas trwania testu zużył 6075 kWh energii, natomiast średnie zużycie mieściło się na poziomie 120,15 kWh/100 km. Warto zaznaczyć, że dzięki zastosowanej technologii umożliwiającej hamowanie rekuperacyjne udało się odzyskać 1024 kWh, co umożliwiło przejechanie dodatkowych 850 kilometrów.
Za wsparcie technologiczne oraz kontrolowanie procesów ładowania odpowiadała firma Nexity. W ramach projektu udało się określić szereg parametrów, które posłużą do stworzenia opisu porównującego koszty eksploatacji.
Projekt zakładał również przeprowadzenie trzech badań ankietowych, które obejmowały ocenę świadomości mieszkańców, dotyczącej zeroemisyjnych ciężarówek, określenie ich potencjału na rynku, a także uzyskanie informacji od kierowców dotyczących użyteczności takich pojazdów.
W projekcie brała udział ciężarówka elektryczna Volvo FE Electric, o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton. Pojazd został wyposażony w trzyosiowe podwozie z zabudową GT Trailers, a także windę o maksymalnej ładowności ok. 13 tys. kg, która może pomieścić nawet 19 europalet.
Zamontowany do ciężarówki akumulator ma pojemność 265 kWh, a na jednym ładowaniu jest w stanie pokonać nawet 200 km, co jest oczywiście zależne od wybranej konfiguracji.
Warto wspomnieć, że ładowanie pojazdu prądem stałym zajmuje około 2 godzin, natomiast w przypadku prądu przemiennego ten czas zwiększa się odpowiednio do około 11 godzin.
Nexity Global to firma, która bardzo chętnie uczestniczy w projektach, które przyczyniają się do rozwoju elektromobilności.
Jagoda Bugaj, dyrektor marketingu koncernu Nexity Global, w swojej wypowiedzi podkreśla, że partnerstwo w projekcie EKO-LOG jest szansą do podzielenia się swoją wiedzą dotyczącą monitorowania całego procesu ładowania.
Podczas współpracy, bardzo chętnie przedstawiono unikalną technologię, która może przyczynić się do wspomagania ładowania pojazdów elektrycznych.
Na podstawie badań przeprowadzonych przez PSPA, ponad 73% emisji pochodzącej z transportu w UE jest wytwarzana przez transport drogowy.
Podsumowanie we wrześniu
Etap badawczy inicjatywy EKO-LOG zakończył się 31 lipca, natomiast obecnie trwa opracowywanie pozyskanych danych, które zostaną przedstawione w końcowym raporcie, w którym znajdzie się podsumowanie efektów badań.
Zgodnie z otrzymanymi informacjami, ma być on przedstawiony już 9 września, podczas konferencji prasowej 4POLAND, która jest organizowana przez Volvo Trucks pod Radomiem.
Przedstawiciel Grupy H&M, Michael Schulz podkreśla, że niezwykle trudnym wyzwaniem jest redukcja emisji dwutlenku węgla w transporcie ciężkim. Przedsięwzięcie EKO-LOG stało się idealną okazją, by sprawdzić możliwość włączenia elektrycznych ciężarówek do floty i zastąpienie konwencjonalnych pojazdów.