Właśnie rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S11. Jak dotąd, taką numeracją oznaczano wyłącznie odcinki, które stanowiły obwodnice miast. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła jednak połączyć je w jedną długą drogę szybkiego ruchu.
Zgodnie z otrzymanymi informacjami, pierwsze 48 km zostało wycenione na ponad 1,7 mld zł, co oznacza, że kilometr tej drogi będzie kosztować 36,6 mln zł.
Budowa drogi S11 rozpoczęła się od planowanego węzła Zegrze Pomorskie na odcinku Koszalin-Bobolice. Realizacja trasy została podzielona na trzy fragmenty, które jak wspomnieliśmy wcześniej, mają kosztować łącznie prawie 2 mld zł.
Zgodnie ze wstępnymi założeniami budowa 48-kilometrowego odcinka od Koszalina do Bobolic ma potrwać nieco ponad dwa lata. Planowane udostępnienie tej trasy ma przypaść w trzecim kwartale 2023 roku.
Zapewne u wielu z was pojawia się teraz pytanie: Skąd taka cena? Otóż, przede wszystkim od liczebności węzłów oraz obecności innych obiektów, które należy wybudować na tym odcinku.
Droga ekspresowa S11 – ze Śląska nad morze w pięć godzin
GDDKiA informuje, że droga ekspresowa S11 ma połączyć Pomorze ze Śląskiem, drogą prowadzoną przez Poznań. Cała trasa ma mieć długość około 600 km, a jej przejechanie może zająć około 5 godzin.
Jest to bardzo obiecująca perspektywa, na którą niestety będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Ocenia się, że realizacja wszystkich fragmentów drogi S11, w tym również obwodnic nie zakończy się wcześniej niż w 2029 roku.
Z pewnością można spodziewać się opóźnień oddania ekspresówki, ponieważ przy tak skomplikowanej inwestycji, składającej się z bardzo wielu etapów realizacji, a także różnych wykonawców, jest wiele aspektów, które mogą pójść nie po myśli drogowców.
Rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej było możliwe dzięki uwzględnieniu tej inwestycji w budżecie Programu Budowy Dróg Krajowych w 2017 roku. Po zapewnieniu finansów można było przystąpić do pracy nad koncepcją oraz sprawdzaniem podłoża.
W marcu 2019 roku ogłoszono przetargi na zaprojektowanie i budowę fragmentów drogi. Już w pierwszym kwartale 2020 roku podpisano umowy z wykonawcami, którzy początkowo musieli stworzyć projekty budowlane w ciągu 10 miesięcy. Następnie w grudniu ubiegłego roku złożono wnioski o wydanie decyzji w sprawie zezwoleń na realizację tej inwestycji.
Wojewoda z województwa zachodniopomorskiego wydał decyzję dopiero w połowie czerwca 2021 roku, która umożliwiła rozpoczęcie prac budowlanych na wszystkich trzech odcinkach drogi S11.
Droga S11- Odcinek Koszalin-Bobolice
Realizacja planowanego odcinka drogi ekspresowej S11 została podzielona na trzy mniejsze etapy:
- Koszalin-Zegrze Pomorskie — długość tego odcinka wynosi 16,8 km, a wykonawcą jest firma Budimex. Wyceniona wartość tej inwestycji wynosi 579,8 mln zł,
- Zegrze Pomorskie-Kłanino — fragment o długości 19,3 km, którego wykonawcą jest Mostostal Warszawa. Wartość umowy opiewa na kwotę 478,3 mln zł,
- Kłanino-Bobolice o długości: 11,6 km. Umowa zawarta z wykonawcą (Kobylarnia i Mirbud); wartość umowy: 450 mln zł.
W ramach realizacji inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Warto zaznaczyć, że trasa będzie miała zupełnie inny przebieg niż obecnie istniejąca droga krajowa nr 11.
Droga S11 będzie miała swój początek od węzła Koszalin Zachód, którego północny fragment służy jako obwodnica Koszalina i Sianowa. Dalszy bieg trasy będzie w kierunku południowym, na zachód od obecnej drogi DW167. Zgodnie z otrzymanymi informacjami, w okolicach miejscowości Niekłonice mają powstać Miejsca Obsługi Podróżnych, która docelowo ma należeć do II kategorii.
Następnie, na południe od Niedalina, nowa droga S11 przetnie drogę wojewódzką nr 167 i będzie zmierzać w kierunku wschodnim. W miejscu przecięcia wybudowany zostanie węzeł drogowy Zegrze Pomorskie. Dalej, w niedalekiej odległości od miejscowości Dargiń, ma powstać kolejna para MOP, tym razem kategorii I.
Zgodnie z planem, droga S11 zbliży się do obecnej DW11 w pobliżu Kłanina, w tym miejscu powstanie kolejny węzeł drogowy. Następnie trasa biegnie na wschód od obecnej jedenastki, aż do przecięcia się z DW169, czyli kolejnego węzła.
Nowa ekspresówka ominie Bobolice, gdzie bardzo często, a w szczególności w okresie wakacji tworzą się korki. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 171 powstanie węzeł Bobolice, który ma być również połączony z obecną DK11. Dodatkowo ma powstać Obwód Utrzymania Drogi, który będzie zlokalizowany przy węźle Bobolice.
Podsumowując, w ramach realizowanej inwestycji na wszystkich trzech odcinkach ma powstać łącznie 5 węzłów drogowych, cztery Miejsca Obsługi Podróżnika oraz jeden OUD.