Mercedes-Benz Trucks właśnie przedstawił najnowszy pojazd ciężarowy eActros, który posiada akumulatorowy napęd elektryczny i jest przeznaczony głównie do transportu dystrybucyjnego.
W związku z prezentacją pierwszego pojazdu elektrycznego produkowanego seryjnie, Mercedes-Benz Trucks podkreśla swoje pełne zaangażowanie w obniżaniu emisji dwutlenku węgla w transporcie towarowym.
Seryjna produkcja tego modelu Actrosa będzie realizowana w Wörth am Rhein już od jesieni bieżącego roku. Rozwój eActrosa odbywał się od 2018, kiedy to wyprodukowano pierwsze egzemplarze.
Po intensywnych rozmowach z klientami producent udoskonalił go i dodał sprawdzone już rozwiązania: MirrorCam i Multimedia Cockpit Interactive, które są stosowane w innych modelach Actrosa.
Duży zasięg pojazdu
Akumulator użyty w produkcji seryjnej eActrosa złożony jest z trzech lub czterech mniejszych pakietów akumulatorowych. Każdy z nich ma pojemność ok. 105 kWh, a łączna pojemność akumulatora sięga maksymalnie 420 kWh, który umożliwi pokonanie nawet 400 km.
Główną jednostką napędową jest sztywna oś elektryczna, która jest połączona z silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Co ważne, podczas odpowiedniej jazdy możliwe jest odzyskiwanie energii elektrycznej poprzez rekuperację. Wyprodukowana podczas hamowania energia przekazywana jest do akumulatora i może zostać ponownie wykorzystana.
Imponujące osiągi
Dzięki zastosowaniu dwóch silników elektrycznych, które są ze sobą zintegrowane, zapewniony jest równomierny przyrost mocy z wysokim momentem obrotowym, a w połączeniu ze skrzynią biegów można uzyskać zadowalające przyspieszenie.
W porównaniu z tradycyjną ciężarówką jazda eActrosem zapewnia większy komfort oraz bardziej relaksujące prowadzenie. Gwarantowane jest również zwiększenie dynamiki jazdy, a dzięki nisko osadzonemu środka ciężkości, pokonywanie zakrętów jest znacznie łatwiejsze.
Obniżona została również emisja hałasu, która umożliwia realizowanie dostaw również w nocy. Odczuwalny poziom hałasu w kabinie został zredukowany aż o połowę! Co więcej, eActros podczas jazdy wytwarza znacznie mniejsze drgania w porównaniu do spalinowych ciężarówek.
Ładowanie eActrosa jest możliwe prądem o mocy do 160 kW. Po podłączeniu do stacji szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A proces ładowania wszystkich pakietów z poziomu 20% do 80% może trwać nieco ponad godzinę.
Inteligentne rozwiązania cyfrowe
Mercedes-Benz Trucks ma na uwadze również wspieranie firm transportowych, dlatego eActros jest jednym z elementów całego systemu, który obejmuje także ofertę doradczą i usługową.
Pojazd wyposażony jest w multimedialny kokpit, który na bieżąco może informować o poziomie naładowania akumulatorów i dystansie, jaki może jeszcze pokonać, a także o średnich danych zużycia energii.
Dzięki skorzystaniu z portalu Fleerboard managerowie firm mogą wykorzystać rozwiązania do efektywnego zarządzania całą flotą pojazdów.
Strona zawiera wiele narzędzi, które umożliwiają lokalizację danego pojazdu, a także dokładne informacje o postojach, czasach ładowania.
Przy zakupie eActrosa możliwe jest również podpisanie umowy serwisowej Mercedes-Benz Complete wraz z pakietem kompleksowej opieki. W ramach umowy znajduje się Telediagnostyka, która monitoruje funkcjonowanie systemów pojazdu, a dzięki połączeniu koniecznych prac naprawczych oraz serwisowych, można ograniczyć liczbę wizyt w warsztatach.
Wysokie bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego
Nowy eActros z pewnością może pochwalić się wysokim poziomem bezpieczeństwa, zarówno dla kierowcy, jak i dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Przy budowie konstrukcji zastosowano aluminiowe profile, które uchronią akumulator przy zderzeniu bocznym, a umieszczone tam czujniki są w stanie rozpoznać kolizję i automatycznie go odłączyć.
W celu zwiększenia słyszalności pojazdu dla pozostałych uczestników ruchu, nowy model Actrosa wyposażono w Acoustic Vehicle Alerting System, jest to zewnętrzny system ostrzegawczy.
W standardowym wyposażeniu znajduje się również asystent martwego pola, który z pewnością zwiększy bezpieczeństwo podczas wykonywania przez kierowcę manewru skrętu w prawo. Model eActros ma również system awaryjnego hamowania, który posiada umiejętność rozpoznawania pieszych.
To oprogramowanie pozwala zminimalizować niebezpieczeństwo wystąpienia kolizji w mieście, ale również na drogach ekspresowych czy autostradach.
Oczywiście głównym celem montowania powyższych systemów w pojazdach Mercedes-Benz Trucks jest ułatwienie pracy kierowcy, tak aby pojazd mógł optymalnie wspomagać go podczas jazdy.