Rozpoczęła się realizacja projektu EKO-LOG, który powstał dzięki inicjatywie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Zgodnie z założeniami programu, takie firmy jak IKEA, H&M Logistic oraz No Limit przez 9 tygodni będą testować w realnych warunkach najnowszy zeroemisyjny samochód ciężarowy Volvo FE Electric.
Zgodnie z przeprowadzonymi analizami, pojazdy ciężarowe odpowiadają za ponad 19% emisji dwutlenku węgla, który pochodzi z transportu. Niestety, w dużych ośrodkach miejskich, ciężarówki mogą być odpowiedzialne za ponad 60% emisji CO2, co ma duży wpływ na powstawanie smogu.
Dyrektor Zarządzający PSPA, Maciej Mazur uważa, że elektromobilność w transporcie przez większość ludzi, tyczy się wyłącznie samochodów osobowych i dostawczych. Warto zaznaczyć, że Polskie ciężarówki stanowią prawie jedną piątą całej floty UE.
Niestety, 98% polskich ciężarówek jest napędzana silnikami Diesla, dlatego ograniczenie emisji z tego sektora jest niezwykle trudnym wyzwaniem. To był właśnie powód do zainicjowania projektu przez PSPA, który pomoże ustalić, czy elektryczne ciężarówki mogą stać się alternatywą dla pojazdów spalinowych.
Testy rozpoczęły się od 1 czerwca i potrwają do 31 lipca. W podanym czasie elektryczna ciężarówka zasili flotę koncernu No Limit, która zajmuje się działaniami logistycznymi. Dostawy dla pozostałych firm biorących udział w projekcie będą realizowane z magazynów w Grodzisku Mazowieckim do punktu odbioru w Warszawie.
Firma Nexity będzie dodatkowym wsparciem w przeprowadzanych testach. Koncern będzie odpowiedzialny za monitorowanie ciężarówek, a także zarządzanie ładowaniem. Ostateczne wyniki zostaną przedstawione 9 września tego roku podczas targów 4POLAND, które są organizowane przez Volvo Trucks.
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, do badań wykorzystano Volvo FE Electric o DMC 27 ton, a jego zasięg to ok. 200 km. Podczas testów analizowane będzie wiele parametrów eksploatacyjnych: zasięg, czas dostawy, moc ładowania, prędkość itd.
Realizowany projekt zakłada również porównanie emisji hałasu ciężarówek spalinowych i elektrycznych. Uzyskany wynik pomoże ocenić, czy elektryfikacja transportu ciężarowego przyniesie dodatkowe korzyści dla środowiska.
W trakcie testów przeprowadzone będą trzy badania z wykorzystaniem ankiet, które skierowane będą do różnych grup docelowych. Pierwsze skierowane będą do mieszkańców Warszawy, kolejne do menedżerów firm transportowych, a ostatnie do samych kierowców ciężarówek.
Po zakończeniu projektu EKO-LOG zostanie opracowane zestawienie kosztów użytkowania elektrycznych ciężarówek, które pozwoli wskazać oszczędności, jakie mogą być generowane podczas użytkowania elektrycznego pojazdu.
Ostatnim etapem programu ma być przejazd Volvo FE Electric na trasie Warszawa — Łódź — Warszawa, który oceni, czy elektromobilność w transporcie ciężkim sprawdza się podczas dostaw poza aglomeracjami miejskimi.