Potocznie zwany gumowy asfalt posiada bardzo wiele pozytywnych cech. Przede wszystkim wpływa on na znaczną poprawę jakości, wytrzymałości i trwałości dróg. Do innych korzyści można zaliczyć zwiększoną przyczepność, a także dwukrotne obniżenie poziomu hałasu i krótszą drogę hamowania.
Gumowy asfalt jest już stosowany w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz w Chinach. W Polsce ta technologia nie jest powszechna, ponieważ do tej pory powstało zaledwie kilka kilometrów dróg tego typu.
Zdaniem wielu ekspertów nadszedł już czas, aby ta technologia stała się standardem na polskich drogach. Wielu specjalistów już apeluje do Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.
Gumowy asfalt z zużytych opon
Technologia gumowego asfaltu w znaczny sposób wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach i jednocześnie obniża koszty utrzymania dróg. Opierając się na doświadczeniu innych krajów, do produkcji takiego asfaltu doskonale nadają się zużyte opony.
Gumowy asfalt powstaje poprzez połączenie mieszanki asfaltu drogowego z rozdrobnioną gumą, która pochodzi m.in. z zużytych opon. Ważne, aby guma stanowiła przynajmniej 15% całej masy, która pęcznieje pod wpływem zetknięcia z gorącym asfaltem.
Nowa technologia asfaltu jest bardzo dobrym materiałem pod względem technicznym. Właściwości i skład gumy, powodują, że stanowi ona idealną modyfikację tradycyjnego asfaltu.
Nowa technologia, znacznie lepsza od tradycyjnego asfaltu
Drogi pokryte gumowym asfaltem osiągają znacznie lepsze parametry niż drogi pokryte tradycyjną metodą. Większa elastyczność asfaltu z dodatkiem gumy, powoduje, że posiada ona o wiele dłuższy okres gwarancyjny. Jest zdecydowanie bardziej odporna na powstawanie kolein, a także na niekorzystne zmiany pogodowe.
Drogi pokryte gumowym asfaltem są znacznie bezpieczniejsze, wpływa na to skrócenie drogi hamowania, oraz lepsza przyczepność. Nowa technologia pozwoli również na obniżenie poziomu hałasu średnio o 2-5 dB.
W Polsce metoda gumowego asfaltu dopiero się rozwija
Innowacyjna metoda z wykorzystaniem zużytych opon do tworzenia nawierzchni drogi przyczynia się w znaczny sposób do działań ekologicznych, ponieważ dzięki niej istnieje możliwość ponownego wykorzystania opon, które bardzo często zalegają w gospodarstwach lub przy warsztatach. Warto zaznaczyć, że ta technologia wymaga ok. 3,4 tys. opon, do pokrycia jednego kilometra drogi.
W Polsce technologia gumowego asfaltu stale się rozwija i stosowana jest w niewielkich ilościach. Zdaniem ekspertów w Polsce należy rozpocząć krajowy program budowy dróg z wykorzystaniem asfaltu z dodatkiem gumy, tym bardziej że polskie firmy recyklingowe są w stanie przysłać wystarczającą ilość zużytych opon.