Pojawienie się autonomicznych pojazdów w drogowym transporcie ciężarowym może zaoferować bardzo wiele korzyści. Z pewnością wpłyną one na oszczędność i szybkość dostaw, a także mogą mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne.
Do tej pory to autonomiczne pojazdy osobowe interesowały społeczeństwo, ale tak naprawdę to branża transportu ciężarowego może stworzyć o wiele więcej korzyści dla rozwoju gospodarki, a także zapewnić znacznie szybszą ekspansję tych pojazdów.
Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Światowe Forum Ekonomiczne, światowy sektor logistyczny wart jest prawie 10 bilionów dolarów, który stanowi około 12% światowego PKB. Udział transportu ciężarowego w branży logistycznej stanowi ponad 43%.
Z powyższych danych wynika, że sektor transportu ciężarowego odgrywa bardzo ważną rolę w transporcie lądowym. Największe dystanse są pokonywane głównie na autostradach i drogach szybkiego ruchu, stąd duże zainteresowanie technologicznymi rozwiązaniami, które pozwolą na przemieszczanie się bez obecności kierowcy.
Rozwój technologiczny tej branży może pomóc w rozwiązaniu bardzo wielu problemów, które występują w transporcie drogowym lub takich, które ta branża sama generuje:
- ciągły wzrost kosztów eksploatacyjnych i związanych z naprawą pojazdów ciężarowych,
- nieustanny brak chętnych do pracy, jako kierowca,
- przepisy dotyczące długości pracy kierowcy, które w znaczny sposób wpływają na koszty i czas dostawy,
- negatywny wpływ na środowisko i emisja dużej ilości gazów cieplarnianych.
Korzyści płynące z zastosowania pojazdów autonomicznych, z pewnością miałyby wpływ na szybkość dostaw. Na terenie Europy samochody ciężarowe są w ruchu zaledwie 29% czasu, natomiast pojazdy autonomiczne mogłyby poruszać się przynajmniej przez 78% czasu.
Zainteresowanie kupnem samochodów ciężarowych rocznie rośnie średnio o 3,8% już od prawie 20 lat. Oczywiście pandemia spowodowała znaczne spowolnienie tego trendu, ze względu na zawieszenie produkcji w niektórych branżach.
Na szczęście, sytuacja powoli wraca do normalności, a zainteresowanie na przewozy towarowe, według licznych statystyk, będzie dynamicznie rosło, chociażby z powodu dużego rozwoju e-commerce.
W pojazdy autonomiczne do tej pory zainwestowano ponad 34 mld dolarów. Wśród inwestorów znajdują się przede wszystkim producenci ciężarówek (Ford, Scania, Man), firmy kurierskie, a także największe firmy e-commerce, takie jak Amazon czy Alibaba.
Niestety, koszty technologii, które umożliwiają autonomiczną jazdę, są bardzo wysokie i mogą być wyższe niż koszty zakupu nowego pojazdu ciężarowego. Przykładowo, nowy pojazd w USA można kupić za ok. 120 tys. dolarów, natomiast technologia dla autonomicznych pojazdów może sięgać od 60 do nawet 150 tys. dolarów.
Oczywiście cena może się zmniejszyć, wraz ze zwiększeniem zainteresowania. Tak wysokie koszty związane są z zestawem wielu różnorodnych czujników, jak radary, lidary, które śledzą ruch wokół pojazdu, kamery termiczne, system kontroli kierowcy i wiele innych niezbędnych urządzeń.
Wdrażanie dwoma etapami
Autonomiczny transport ciężarowy będzie wdrażany etapowo. Pierwszy etap zakłada wprowadzenie pojazdów, poruszających się w konwojach, które będą składały się z kilku ciągników wraz z naczepami. Ten etap jest aktualnie wdrożony.
Planowane jest także przyspieszenie technologii, która pozwoli na znacznie szybszą reakcję pojazdów, które poruszają się za maszyną prowadzącą. Takie rozwiązanie pozwoli zwiększyć płynność jazdy, co przyczyni się do znacznej oszczędności paliwa, oraz mniejszego zużycia niektórych części, jak np. hamulce.
Podczas drugiego etapu, kontrolowany przez człowieka będzie wyłącznie pojazd kierujący. W przypadku pozytywnego przejścia wszystkich testów, pojazdy ciężarowe będą poruszały się wyłącznie autonomicznie. Takie rozwiązanie będzie możliwe na autostradach i trasach szybkiego ruchu.
Pojazdy będą rozpoczynać i kończyć kurs w hubach transferowych, które znajdują się przy zjazdach. Dalej transport będzie się odbywać lokalnymi drogami, gdzie stery będą przejmowane przez żywych kierowców, a ciężarówki będą oczekiwać na kolejny ładunek.
Wdrożenie pojazdów autonomicznych na pełną skalę, jest planowane od roku 2030. Zgodnie z prognozami, to rozwiązanie może zmniejszyć łączne koszty utrzymania i eksploatacji aż o 45%.