Budowa drogi ekspresowej S7 trwa już od ponad 10 lat. Niestety, wiele wskazuje na to, że nie zostanie ona ukończona nawet w ciągu najbliższych kilku lat. Opierając się na planach projektowych, bardzo wiele odcinków, gdzie dopiero rozpoczynane są prace początkowe, powinno być w już na bardzo zaawansowanym etapie.
Do takich odcinków należy m.in. ciągle wydłużająca się budowa Zakopianki oraz problematyczny fragment odcinka Warszawa-Kraków. Nasuwa się więc pytanie, kiedy kierowcy będą mogli w pełni korzystać z drogi ekspresowej S7?
Informacje podstawowe
Droga ekspresowa S7 ma mieć długość ok. 720 km i przebiegać przez pięć województw: pomorskie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie oraz małopolskie. Docelowo będzie to jedna z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce, która połączy dwa skrajne punkty na mapie Polski.
Problemy na odcinku Widoma-Kraków
W dniu 4 grudnia 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała kontrakt z dotyczasową firmą Webuild, która była wykonawcą odcinka Widoma-Kraków. Zgodnie z doniesieniami GDDKiA, firma nie wykonywała zadań określonych w umowie lub wykonywała je w zbyt wolnym tempie.
Pomimo upomnień, wykonawca nie stosował się do poleceń. Mobilizacja do pracy była na tak niskim poziomie, że nie było żadnych szans, na zakończenie budowy w narzuconym przez podpisaną umowę terminie.
Nowy wykonawca został wybrany
GDDKiA wybrała już następcę do budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Widoma-Kraków.
Do przetargu zgłosiło się 6 kandydatów, którzy złożyli swoje oferty na kontynuowaniu budowy problematycznego odcinka. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę firmy Gulermak i Mosty Łódź. Zgodnie z ofertą całkowity koszt prac ma wynieść ponad 1,5 mln zł.
Zakres prac
Zgodnie z umową, do zadań nowego wykonawcy należeć będzie budowa kontynuacji dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą i pozostałymi obiektami inżynierskimi.
W przypadku wprowadzenia zmian projektowych przez wykonawcę zobowiązany jest on do uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń.
W ramach planowanej inwestycji ma powstać odcinek drogi ekspresowej o długości ponad 18 km wraz z czterema węzłami. Ponadto do prac wykonawcy należeć będzie realizacja budowy dróg dojazdowych, murów oporowych, przejazdów awaryjnych oraz wjazdów awaryjnych na trasę S7.
Wszystkie istniejące obiekty inżynierskie, drogi, sieci tramwajowe i oraz urządzenia melioracyjne muszą zostać przebudowane i dostosowane do planowanej drogi ekspresowej. Konieczne jest również infrastruktury dla pieszych, czyli chodniki i ścieżki rowerowe, a także oświetlenie uliczne.