Miasta w Polsce przywiązują coraz większą wagę do wprowadzania ekologicznych rozwiązań w transporcie miejskim. Niestety, ten sektor jest jednym z głównych źródeł emisji zanieczyszczeń w miastach.
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie w celu podążania za ekologicznymi trendami rozpisuje przetarg dotyczący dzierżawy autobusu wodorowego, na okres czterech lat. Wartość tego zamówienia może wynieść nawet ponad 3 mln zł i zostanie pokryta z funduszy norweskich.
Obecnie miasto posiada 13 autobusów elektrycznych i hybrydowych. Dzierżawiony autobus będzie pierwszym takim pojazdem w Koninie, ale w planach miasta jest zakup kolejnych 10.
Warunki stawiane przez MZK
Przedmiotem ma być 12-metrowy autobus o napędzie wodorowym. MZK stawia jednak pewne wymogi dotyczące dzierżawionego produktu. Autobus musi być nowy i wyprodukowany maksymalnie 6 miesięcy wcześniej. Przebieg autobusu nie może również przekraczać 500 km.
Zgodnie z rozpisanym przetargiem, zwycięzca musi dostarczyć zamówiony autobus, a także zapewnić dostawę części zamiennych i udzielić serwisowej autoryzacji.
Wymagania techniczne, jakie stawia MZK dotyczą również m.in. liczby pasażerów, a także wyposażenia. Pojemność pojazdu musi być odpowiednia, aby pomieścić co najmniej 60 pasażerów, z czego minimum 26 miejsc ma być siedząca.
Pojazd ma być niskopodłogowy, koniecznie z wejściem na wysokości maksymalnej 34 cm. MZK Konin za warunek konieczny stawia również drzwi w układzie 2-2-2. Do funkcji, które są wymagane należą: kasowniki, uchylne okna, klimatyzacja oraz nagrzewnice.
Silnik lub silniki elektryczne powinny być zlokalizowane w centralnej części osi napędowej i łącznej mocy 150 kW z możliwością odzyskiwania energii podczas procesu hamowania. Autobus powinien również posiadać opcję ograniczenia prędkości do 60 km/h w układzie sterującym.
Kolejnym ważnym warunkiem jest gniazdo do ładowania baterii (Plug-in), które ma znajdować się na tylnej ścianie pojazdu.
Organizatorzy przetargu określili również parametry dotyczące przechowywania i tankowanie wodoru. Zbiornik wodoru powinien mieć pojemność co najmniej 1400 l. Otwór do tankowania ma znajdować się z prawej strony pojazdu, natomiast czas tankowania ma wynieść ok. 10-12 minut.
Informacje o przetargu
Oferty będą przyjmowanie przez MZK do 15 maja. Swoje propozycje mogą składać firmy, które w ciągu poprzednich trzech lat realizowały dostawy pojazdów o napędzie wodorowym. Na decyzję, w głównej mierze zadecyduje cena (60%), ale brane pod uwagę będą również dane techniczne oraz eksploatacja.
Zielone paliwo
Miasto ma w planach zintegrowanie całego transportu zbiorowego w regionie konińskim, a głównym, celem jest stworzenie floty pojazdów zasilanych wyłącznie ogniwami wodorowymi. Miasto ma możliwość samodzielnego wytwarzania wodoru przez miejski zakład gospodarki komunalnej, co związane byłoby ze znaczną oszczędnością finansową.