Lubelscy inspektorzy Transportu Drogowego zatrzymali trzy niesprawne ciężarówki. Wykryte podczas kontroli usterki mogły w każdej chwili doprowadzić do poważnych wypadków drogowych. Jakie konsekwencje czekają kierowców oraz firmy transportowe, do których należą pojazdy?
Trzy niesprawne ciężarówki
W miejscowości Woroniec, na drodze krajowej numer 2 inspektorzy zatrzymali ciężarówkę należącą do przewoźnika zarejestrowanego w Polsce. Powodem kontroli było nadmierne zużycie opon. Ogumienie na jednym z kół było zniszczone do tego stopnia, że wystawały z niego druty.
Podczas kontroli okazało się, że pozostałe opony również nie były w najlepszym stanie i już dawno powinny być wymienione na nowe. Dodatkowo ciężarówka miała niesprawne światło cofania. Stan techniczny pojazdu zagrażał wystrzeleniem opony, a co za tym idzie poważnym niebezpieczeństwem dla innych użytkowników drogi.
Tego samego dnia, również w miejscowości Woroniec, ten sam patrol ITD zatrzymał pojazd należący do rosyjskiego przewoźnika. Ciężarówka jadąca z Włoch do Rosji miała popękane tarcze hamulcowe przy kołach na drugiej osi naczepy. W trakcie dalszej jazdy tarcze mogły się rozpaść i zablokować koła.
Natomiast w miejscowości Sitaniec funkcjonariusze ITD, patrolujący krajową drogę nr 17, zatrzymali ukraińskiego TIR-a podróżującego w kierunku granicy Polski. Powodem kontroli było niepokojąco duże przechylenie naczepy. Okazało się, że jedna z opon była całkowicie zniszczona.
Pęknięcie i brak powietrza były spowodowane spękaniem i nadmiernym zużyciem opony. Dalsze sprawdzanie pojazdu ujawniło usterkę systemu ABS oraz nadmierne zużycie kolejnych opon, które nie nadawały się do dalszego użytkowania.
Ponadto, inspektorzy stwierdzili szereg drobnych naruszeń związanych ze skróceniem czasu dobowego odpoczynku kierowcy, nieprawidłową obsługą tachografu oraz przekroczeniem dopuszczalnego czasu jazdy bez postoju.
Jakie konsekwencje dla kierowców i firm transportowych?
We wszystkich przypadkach wykryte nieprawidłowości stanowiły bardzo duże zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Kierowcy otrzymali surowe mandaty, a dowody rejestracyjne pojazdów zostały zatrzymane. Ciężarówkom zakazano także dalszej jazdy.
Kontynuowanie transportu będzie możliwe dopiero po usunięciu wszystkich usterek i wykonaniu kontroli pojazdów w stacji diagnostycznej. Z takim dokumentem potwierdzającym przewoźnik zgłasza się w odpowiednim urzędzie, aby odzyskać dowód rejestracyjny.
Ponadto, przewoźnikom oraz pracownikom odpowiedzialnym za organizację transportu w przedsiębiorstwach grożą konsekwencje za dopuszczenie do ruchu pojazdów stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W związku z tym wszczęto wobec nich postępowania administracyjne.