Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym to projekt, którego celem jest budowa i wdrożenie centralnego systemu, który umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem na najważniejszych autostradach i drogach ekspresowych administrowanych przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Autostrady A2 i A4 zostaną objęte programem w I etapie
W maju 2020 roku rozpoczęto współpracę w zakresie budowy Centralnego Projektu Wdrożeniowego, którego zadaniem będzie integracja danych otrzymywanych z Regionalnych Projektów Wdrożeniowych.
W pierwszym etapie usprawnienia powstaną w okolicach Wrocławia, Katowic, Gdańska i Łodzi.
Pod koniec lata 2020 roku GDDKiA podpisała pierwszą umowę na realizację projektu na dolnośląskim i opolskim odcinku autostrady A4 oraz na autostradowej obwodnicy Wrocławia A8.
Modernizacją zostanie także objęte Centrum Zarządzania Ruchem na Widawie we Wrocławiu. Wykonawcami będą firmy Wasko oraz Trax Elektronik, a koszt inwestycji wyniesie ponad 166 milionów złotych.
W marcu 2021 roku GDDKiA wyłoniła zwycięzcę w przetargu na realizację RPW w Łodzi. Obejmie on odcinek autostrady A1 o długości ok. 40 km i A2 o długości ok. 65 km oraz CZR w Strykowie. Wykonawcą będzie firma Sprint, a łączny koszt inwestycji wyniesie ponad 90 milionów złotych.
Jakie usprawnienia dla kierowców?
Drogi zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia, na bieżąco monitorujące zmiany warunków ruchu drogowego. Nowy system będzie dawał możliwość szybkiej reakcji na wszelkiego rodzaju zdarzenia, co ma poprawić bezpieczeństwo i komfort podróży.
Pracownicy Centrum Zarządzania Ruchem będą mogli sprawne kierować poszczególnymi pasami ruchu i sterować sygnalizacją świetlną. Kierowcy będą możliwie najwcześniej informowani o kolizjach, zatorach, niebezpieczeństwach, zalecanych objazdach, a nawet o utrudnieniach związanych z pogodą.
Na drogach zostaną zainstalowane stacje pomiarowe ruchu drogowego, wykrywające zatory, nagłe zmiany warunków ruchu oraz pojazdy jadące pod prąd. Ponadto odcinki objęte programem będą monitorowane kamerami i urządzeniami służącymi do pomiaru czasu przejazdu.
Dodatkowe informacje będą zbierane przez zainstalowane przy trasach stacjach meteorologicznych. Przy drogach zostaną zamontowane tradycyjne znaki wskazujące drogi objazdu, z których kierowcy mogą skorzystać w przypadku nieprzewidzianej sytuacji powodującej zator na drodze ekspresowej lub autostradzie.
Projekt obejmuje także instalację urządzeń służących do nadawania komunikatów radiowych i zapewniających łączność z operatorem CZR.
Fundusze unijne
Realizacja projektu jest finansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, który jest prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej. Polska otrzymała na ten cel ponad 123 mln euro.