W 2021 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do użytku co najmniej 385 km nowych odcinków tras, w tym prawie 40 km autostrad oraz ponad 300 km dróg ekspresowych. Czy pojedziemy szybciej? Gdzie kierowcy mogą liczyć na nowe usprawnienia i udogodnienia w 2021 roku? Sprawdź koniecznie!
Duże inwestycje drogowe trwają często przez wiele lat. Jednak ciężka i często wieloetapowa praca ma znaczenie dla kierowców dopiero w momencie oddania trasy do ruchu. Użytkowanie nowych dróg ekspresowych i autostrad pozytywnie wpływa na czas i komfort podróży dla wielu kierowców.
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreśla, że koronawirus nie zatrzymał inwestycji na polskich drogach w żadnym województwie. Cieszy fakt, że kolejne odcinki dróg łączą się ze sobą i tworzą spójną sieć komunikacyjną.
Tomasz Żuchowski, pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dodaje, że wiele inwestycji, które rozpoczęły się w ubiegłych latach, będzie zakończonych właśnie w 2021 roku. „Kierowcy otrzymają do dyspozycji kilkaset kilometrów tras, zarówno o lokalnym, jak i międzynarodowym znaczeniu”.
Jakie drogi zostaną oddane do użytku w 2021 roku?
Jedną z kluczowych inwestycji jest tunel na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy S2. Połączenie obu części warszawskiej obwodnicy poprawi jakość podróży zarówno mieszkańcom stolicy i okolic, jak i kierowcom przejeżdżającym tylko przez Warszawę na linii wschód – zachód.
Do użytku zostaną oddane także trzy odcinki budowanej autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa, na której docelowo mają powstać po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Łącznie to prawie 40 km autostrad, które połączą Tuszyn i Piotrków Trybunalski, Kamieńsk i Radomsko oraz Radomsko z granicą województwa śląskiego i łódzkiego.
W województwie śląskim zostanie także oddany do ruchu prawie 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 Pyrzowice – Podwarpie, stanowiący III etap tej inwestycji. Do ważnych tras, których zakończenie jest planowane na rok 2021, należy też fragment drogi ekspresowej S5 na trasie Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ w województwie kujawsko-pomorskim.
Do końca roku 2021 warunki jazdy mają zostać znacząco poprawione na następujących odcinkach dróg ekspresowych o znaczeniu międzynarodowym:
– S3 na odcinkach Brzozowo – Miękowo, Miękowo – Rzęśnica oraz Kaźmierzów – Lubin Północ
– S7 na trasie Mława – Strzegowo – Pieńki – Płońsk oraz na fragmentach trasy z Tarczyna do Grójca i ze Szczepanowic do Widomej
– S19 (Via Carpatia) z Lublina do Niedrzwicy Dużej oraz na trasie Kraśnik (wraz z obwodnicą miasta) – Janów Lubelski (również z obwodnicą) – Lasy Janowskie – Zdziary, a także na odcinku Rudnik Nad Sanem – Nisko Południe
– S61 (Via Baltica) na trasach Śniadowo – Łomża Południe – Łomża Zachód, Kolno – Stawiski – Szczuczyn oraz Wysokie – Raczki.
Trasy te, są szczególnie istotne nie tylko w kontekście ruchu wewnątrz kraju, ale dla usprawnienia i poprawienia płynności przejazdów międzynarodowych. Znacząco bowiem odciążą ruch w średnich miastach oraz na zatłoczonych, wąskich i nie zawsze przystosowanych do dużego przepływu pojazdów drogach krajowych.
Lokalne udogodnienia
W 2021 roku powstanie też kilka innych obwodnic, które ułatwią życie mieszkańcom miast i ich okolic. Najważniejsze inwestycje w tym zakresie to:
– obwodnica Kępna stanowiąca część S11
– obwodnica Tomaszowa Lubelskiego na drodze ekspresowej S17
– obwodnica Myśliborza w ciągu DK26
– obwodnica Niemodlina będąca częścią DK46
– obwodnica Stalowej Woli i Niska stanowiąca odcinek DK77
– obwodnica Łańcuta na DK94
– wiadukt w Legionowie w ramach DK61
Pod koniec 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała również umowę na kontynuację budowy trasy S7 Lubień – Naprawa. Priorytetem w przypadku tej inwestycji jest jak najszybsze udostępnienie dla ruchu prawej jezdni tej ekspresówki. Wykonawca przewiduje, że uda się zrealizować to zadanie jeszcze w 2021 roku.