Pojęcie transportu 4.0 rozwinęło się w kontekście logistyki 4.0, definiowanej jako automatyzacja, organizacja i przebieg procesów wspierających przemysł 4.0.
Termin przemysłu 4.0 pojawił się z kolei po raz pierwszy w 2011 roku, podczas targów Hannover Messe. Końcowy raport definiujący kolejne kroki w kierunku nowoczesnego i inteligentnego przemysłu został zaprezentowany w 2013 roku, który uznaje się za początek czwartej rewolucji przemysłowej.
Transport 4.0 definiuje się więc jako oparty na automatyzacji i autonomizacji, przy jednoczesnym zmniejszaniu negatywnego wpływu na środowisko, proces przemieszczania wraz z wszelkimi czynnościami mu towarzyszącymi, odbywający się w środowisku wykorzystującym nowoczesne technologie informacyjne.
Problemy z jakimi najczęściej zmagają się właściciele floty transportowej to, obok wysokiego natężenia ruchu, awarie opon i silników oraz czas potrzebny na załadunek i rozładunek pojazdów.
Jakie rozwiązania wprowadza transport 4.0?
Zarządzanie zleceniami i ich aktualizowanie w czasie rzeczywistym jest o wiele bardziej opłacalne niż korzystanie z dotychczasowych rozwiązań, takich jak arkusze kalkulacyjne, które prowadzą do powstawania zbiorów informacji zamkniętych w jednym urządzeniu.
Skutkuje to koniecznością dodatkowego kontaktu np. telefonicznego, który generuje straty czasu i opóźnienia, a niekiedy brak możliwości podjęcia zlecenia przez przewoźników dysponujących właściwą flotą.
Dużo bardziej optymalne jest przetwarzanie i przechowywanie danych za pomocą nowoczesnych systemów korzystających z tzw. chmury, gdzie użytkownicy mają możliwość wprowadzania, aktualizowania i archiwizowania danych w czasie rzeczywistym.
Używanie ich wymaga jedynie dostępu do internetu i usprawnia cały proces podejmowania zleceń. Na tej technologii oparte są także nowoczesne platformy logistyczne, które umożliwiają zautomatyzowane fakturowanie oraz integrację z telematyką, co usprawnia statusowanie i bieżący monitoring przejazdu.
Taki sposób komunikacji jest całkowicie bezpieczny, a dostęp do danych w chmurze mają jedynie firmy i osoby, którym zostały udostępnione oraz administrator platformy. Informacje są szyfrowane i nie ma możliwości ich zidentyfikowania w momencie, kiedy trafią do chmury.
Coraz częściej wykorzystuje się także inteligentne systemy badań i kontroli ogumienia oraz bieżącego monitoringu ciśnienia i temperatury w oponie. Opona jest bowiem wskazywana jako elementarny składnik zapewniający wysoką wydajność floty oraz bezpieczeństwo na trasie.
Firmy produkujące ogumienie prześcigają się więc w stosowaniu nowoczesnych rozwiązań i oferują swoim klientom systemy do monitorowania ciśnienia i temperatury w czasie rzeczywistym, a także zarządzania ogumieniem w całej flocie oraz inteligentne opony z zainstalowanymi czujnikami ciśnienia.
Włączanie nowoczesnych technologii w proces transportowy powoduje, że łańcuch dostaw staje się bardziej przejrzysty, a jego strony umacniają swoją pozycję na rynku. Aktualne rozwiązania zapewniają też większą płynność transportu oraz mniejszą awaryjność pojazdów.