Międzynarodowy producent Continental oferuje pokładowy system kontroli obciążenia dla samochodów ciężarowych i przyczep, z którego można skorzystać przed wyjazdem. Zapewnia dodatkowe funkcje, które wykraczają poza obowiązki, których należy przestrzegać, w szczególności umożliwiając optymalizację załadunku lub zmniejszenie pustych przejazdów.
Firma ogłasza wprowadzenie pokładowego systemu ważenia lub OBWS, zdolnego do wyświetlania i rejestrowania masy samochodów ciężarowych wraz z ich przyczepami, niezależnie od stałej wagi, przed odjazdem pojazdu.
Producent sprzętu wskazuje, że jego urządzenie oferuje dodatkowe funkcje, które znacznie wykraczają poza wymagania dyrektywy UE 2015/719, która wejdzie w życie w maju 2021 roku i nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek regularniejszego pomiaru masy całkowitej pojazdów.
„Nawet jeśli w dłuższej perspektywie ładunek będzie mierzony za pomocą czujników zintegrowanych z drogą, rozwiązanie pokładowe pozostanie interesujące dla spedytorów, menedżerów flot i kierowców” – mówi Marc Leinemann, kierownik projektu technicznego w firmie Continental i udziałowiec OBWS.
Obecnie, aby uniknąć kar, od kierowców i operatorów flot wymaga się znajomości stanu naładowania pojazdu przed jego wyjazdem. Zobowiązanie, które jest trudne do spełnienia i stwarza szczególne trudności dla pojazdów, których naczepa została dodana dopiero później przez nadawcę, w zależności od dostawcy.
Konserwacja zapobiegawcza
Przed odjazdem ciężarówki operatorzy flot i kierowcy będą mogli sprawdzić, czy masa pojazdu mieści się w bezpiecznym zakresie dzięki OBWS.
„Możliwość poznania wagi przed rozpoczęciem podróży umożliwia również efektywniejsze ładowanie pojazdów, z większym bezpieczeństwem i ograniczenie pustych przejazdów.
Dostarczone dane pozwalają również na zorganizowanie konserwacji prewencyjnej i mogą służyć jako podstawa. Nowe modele biznesowe, na przykład poprzez modulację taryf transportowych w zależności od ładunku”, podkreśla Continental.
Zebrane dane wyświetlane są za pośrednictwem aplikacji na smartfonie kierowcy lub na ekranie umieszczonym w kabinie ciężarówki. Menedżerowie flot mogą również pobierać dane w celu optymalizacji wykorzystania floty pojazdów.
Czujniki do pomiaru nacisków na osie
W przypadku flot mieszanych, to znaczy składających się z pojazdów o różnych zawieszeniach, Continental wykorzystuje kilka metod zbierania danych. Podwozia z zawieszeniem pneumatycznym są szczególnie przydatne do ciągłego pomiaru stanu obciążenia każdej osi.
Continental w tym przypadku używa czujnika, który wykorzystuje ultradźwięki do pomiaru wysokości i ciśnienia resorów pneumatycznych. W przypadku wstrząsów piórami producent sprzętu stosuje czujnik wysokości: skok amortyzatora dostarcza następnie informacji o stanie obciążenia danej osi.