Paliwa kopalne, czyli między innymi benzyna i olej napędowy, uwalniają dwutlenek węgla (gaz cieplarniany) do atmosfery. Nagromadzenie tego gazu wraz z innymi powoduje ocieplenie atmosfery ziemskiej, a następnie niekontrolowane zmiany klimatu.
Polska należy do krajów Europy z najwyższym poziomem zanieczyszczenia powietrza. Do czołowych polskich miast z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem należą:
- Pszczyna,
- Rybnik,
- Żywiec,
- Myszków,
- Wodzisław Śląski,
- i Nowy Targ.
Głównym powodem, dlaczego akurat te miasta mają tak duży problem z jakością powietrza, jest położenie w zagłębiu przemysłowym (ale też hutniczym, koksowniczym, chemicznym, górniczym, produkcyjnym i transportowym), które produkują ogromną ilość zanieczyszczeń. Wpływ na to ma również używanie pieców węglowych do ogrzewania domów.
Jednak zmiany w polskim przemyśle nie zajdą tak szybko, jak byśmy tego chcieli. Modernizacja jest długim procesem. Dlatego zmiany powinniśmy zacząć od samych siebie. Dobrym pomysłem jest korzystanie z transportu publicznego. A w tym mogą nam pomóc zarządy miast i gmin, które powinny oferować darmowy transport publiczny.
Polska bogatym krajem?
W lipcu tego roku zarejestrowano w Polsce ogromną liczbę 173 569 pojazdów, najwięcej w województwie mazowieckim (31 271 pojazdów), który jest najzamożniejszym polskim województwem. W całym roku 2019 na polskich drogach przybyło około 1 900 000 pojazdów.
W wielu domostwach jest kilka aut. W wielu przypadkach jest to całkiem zrozumiałe, ponieważ konieczny jest dojazd do pracy autem, a transport publiczny prawie nie istnieje w wielu mniejszych polskich miastach i wsiach.
Niestety w dużych miastach często korzystanie z transportu publicznego jest niechlubnym wyznacznikiem niskiego statusu społecznego.
Darmowy transport publiczny?
Jakie działania prowadzi się w Polsce, aby zmniejszyć ilość uwalnianych gazów cieplarnianych? Jednym z takich działań może być właśnie bezpłatny transport publiczny, który już jest wprowadzony w kilkudziesięciu polskich miastach. Europejską stolicą z działającą bezpłatną komunikacją miejską już od wielu lat jest estoński Tallin.
Dlaczego tak niewiele polskich miast oferuję bezpłatny transport, który notabene i tak byłby opłacony z naszych podatków? Według osób decydujących o takich sprawach nie da się utrzymać sprawnego i efektywnego transportu wyłącznie z budżetu miasta.
We wspomnianym Tallinie transport publiczny jest bezpłatny dla zarejestrowanych mieszkańców. Dzięki temu do budżetu gminy trafia około 1 000 Euro (ok. 4300 złotych) każdego roku. Jedyne co mieszkańcy muszą zrobić to wyrobienie „zielonej karty”, która uprawnia do darmowego transportu.
Od początku wprowadzenia darmowego transportu w Tallinie zarejestrowało się 25 000 nowych mieszkańców, co wzmocniło budżet miasta. 90% mieszkańców jest zadowolona z wprowadzonych zmian. Liczba osób korzystających z darmowego transportu wzrosła o 8%.
Kilkadziesiąt miast w Polsce kusi darmowymi przejazdami na terenie miasta. Są to między innymi: Bełchatów, Głowno, Goleniów, Gostyń, Kozienice, Lubin, Mława, Nowogard, Nysa, Ornontowice, Otmuchów, Szczecinek, Świerklany, Swarzędz, Ząbki, Żory i Ziębice.
Dodatkowe korzyści z bezpłatnego transportu publicznego
Zaprzestanie z korzystania z auta przez jedną osobę na rzecz transportu publicznego to mała zmiana, dla stanu środowiska. Jeżeli jednak w Warszawie, w której jest 2 miliony ludności, chociaż połowa osób przestanie używać auta, to jednak każdy odczuję tę zmianę na korzyść. Na pewno będziemy mogli oddychać czystym powietrzem.
Zalety bezpłatnego transportu publicznego:
- Wzrost budżetu gminy
Cena nieruchomości ulokowanych w pobliżu przystanków autobusowych, tramwajowych lub metra wzrasta znacząco. To oznacza wyższe podatki, które trafiają do budżetu miasta, czy gminy. A tym samym można te pieniądze przeznaczyć na inne inwestycje skierowane bezpośrednio dla dobra mieszkańców.
- Zdrowy spacer
Pomimo, że mieszkańcy korzystają z autobusów, tramwajów czy metra, to i tak muszą przejść pieszo na przystanek czy stację. Dzięki tej aktywności fizycznej stan zdrowia mieszkańców się poprawia.
- Młode pokolenie wybiera atrakcyjne lokalizacje
Mieszkanie blisko stacji tramwajowej, autobusowej czy metra, jest bardzo ważne dla młodego pokolenia. Dzięki temu otworzenie restauracji, czy sklepów w niewielkiej odległości od przystanku/stacji jest dobrym biznesem.
- Transport dla każdego
Wiele osób nie ma auta, a nawet samego prawa jazdy. Dzięki darmowemu transportowi, każdy będzie mógł podróżować bez obaw. Także osoby, których nie stać na bilety.
- Oszczędności
Każda rodzina, która pozbywa się jednego samochodu i korzysta z transportu publicznego, oszczędza rocznie ponad 35 000 złotych.
- Kontakt
Korzystanie z transportu publicznego zwiększa kontakty międzyludzkie. Mówi się, że korzystanie każdego 10 minut auta, zmniejsza więzi społecznie o 10%.
- Produktywność
Osoby korzystające z publicznego transportu są bardziej produktywne.
Prowadząc samochód, musimy skupić się na samym kierowaniu pojazdem. Takiego problemu nie ma w środkach transportu publicznego. Można spokojnie przeczytać nawet kilka rozdziałów książki w drodze z pracy do domu.
- Bezpieczeństwo
Korzystanie z transportu publicznego powoduje znacznie mniejszą liczbę wypadków.
Jakie jest Twoje zdanie o wprowadzeniu darmowego transportu publicznego? Jaki jest najważniejszy argument za jego wprowadzeniem?