Share This Post

Aktualności / Samochody ciężarowe / UE

Pakiet Mobilności – 47% przewoźników ocenia, że jego wpływ będzie negatywny

Pakiet Mobilności – 47% przewoźników ocenia, że jego wpływ będzie negatywny

Co to jest Pakiet Mobilności?

Głównym celem wprowadzonego Pakietu Mobilności jest zapewnienie równowagi pomiędzy warunkami pracy i warunkami socjalnymi kierowców na trasach międzynarodowych. Kierowcy będą mieć dokładnie planowany czas pracy i odpoczynku, a także samo jego miejsce. Zasady kabotażu mają być skuteczniej egzekwowane.

Regulowany czas i miejsce odpoczynku

Kierowcy mają mieć lepsze warunki odpoczynku. Właściciele firm transportowych będą musieli zorganizować lub opłacić zakwaterowanie dla kierowcy, jeżeli jest on w trasie, w której nie ma możliwości powrotu do własnego domu. Kierowcy nie będą mogli korzystać z kabiny ciężarówki jako miejsca do spania.

Powrót ciężarówki do kraju siedziby firmy

W zależności od planu pracy,  co trzy lub cztery tygodnie kierowca międzynarodowy będzie wracać do domu. Ciężarówka firmy transportowej będzie musiała wracać do kraju z siedzibą firmy co 8 tygodni.

Zmiany w kabotażu

Zasady kabotażu mają być uproszczone w taki sposób, żeby można było je w łatwiejszy sposób egzekwować. Kontrola liczby rozładunków jest trudna dla służb kontrolnych, ustalono, że najlepszym rozwiązaniem jest usunięcie limitu takich operacji. Skrócono również czas kabotażu do 5 dni.

Pobieranie opłat za przejazd

Zmiany mają również dotyczyć opłat drogowych. Wszystkie opłaty mają być pobierane elektronicznie. Dzięki temu mają się zmniejszyć kolejki na stacjach poboru opłat. Ceny za przejazdy mają być ujednolicone i mają zależeć od liczby przejechanych kilometrów oraz emisji spalin przez pojazd.

Blisko połowa ankietowanych przewoźników uważa, że wpływ Pakietu Mobilności będzie negatywny

Firmy transportowe będą musiały dokładnie organizować swoją działalność, aby wywiązać się ze swoich zleceń i jednocześnie nie łamać przepisów Pakietu Mobilności. Nowe zasady to bardzo duże zmiany i wyzwanie do właścicieli firm transportowych.

Firmy transportowe będą musiały dokładnie planować rozkład jazdy, aby każdy kierowca wracał do domu w regularnych odstępstwach czasu oraz do z góry określonego miejsca. To właściciel firmy transportowej będzie płacić za nocleg kierowcy międzynarodowego.

Dlaczego tak wielu polskich przewoźników narzeka na Pakiet, który wydaje się rzeczą dobrą?

Wprowadzenie pakietu oznacza między innymi większe koszta zatrudnienia pracowników. Sama wypłata kierowcy będzie regulowana według stawek kraju, w którym jest w trasie kierowca. Twierdzą również, że ich pozycja na rynku europejskim znacznie się osłabi. 

Polskie firmy transportowe należą do czołówki europejskich przewoźników. Jest to w dużej mierze spowodowane tym, że mogą oferować niższe ceny, niż nasi zachodni sąsiedzi. Według polskich przewoźników Pakiet wprowadza dodatkową i niepotrzebną biurokrację, a tym samym utrudnia prowadzenie działalności. Wielu z nich prognozuję, że będzie musiało zamknąć firmy.

Poprawki w Pakiecie Mobilności

Pakiet Mobilności ma też wyjaśnić wiele niejasnych kwestii dotyczących przepisów oraz ujednolicić je w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Polscy przedstawiciele Parlamentu Europejskiego wnosili o poprawki Pakietu Mobilności, jednak nieskutecznie. Wraz z Polską o poprawki wniosło kilka krajów Europy Środkowo-Wschodniej, państw bałtyckich oraz Malta i Cypr. 

Według nich Pakiet negatywnie wpłynie na transport, zmniejszy efektywność oraz będzie zmuszać kierowców do wykonywania wielu dodatkowych kilometrów do siedziby firmy, a tym samym będzie wpływać negatywnie na środowisko. 

Pandemia koronawirusa, która uderzyła całą Europę, wpłynęła negatywnie na przemysł transportowy. Odbudowa europejskiego transportu ma być teraz jeszcze bardziej utrudniona. Według polskich przewoźników Pakiet wprowadza dodatkową i niepotrzebną biurokrację, a tym samym utrudnia prowadzenie działalności. Wielu z nich prognozuję, że będzie musiało zamknąć firmy.

Podsumowanie 

Pakiet mobilności najbardziej uderzy polskie firmy transportowe, które będą musiały ponieść znacznie większe koszta za zakwaterowanie, czy powrót kierowcy do kraju po określonym czasie. Zwycięzcami w tej sytuacji są sami kierowcy, którzy będą mieć wyższe wypłaty oraz większy komfort odpoczynku w trasach międzynarodowych.

 

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>