Transport ciężarowy, jak wiele innych branż zmienia się już od pewnego czasu.
Na przestrzeni lat branża ta znacznie się rozwinęła. I nawet teraz, w obliczu czegoś tak przeraźliwego jak pandemia koronaawirusa, sektor ten musiał robić to, co zawsze: kontynuować transport ciężarowy.
Producenci samochodów ciężarowych nadal produkują nowe pojazdy. Być może nie do końca na przewidywaną skalę, ale z wieloma pojazdami o napędzie elektrycznym i napędzanymi paliwami alternatywnymi, które są sprzedawane na całym świecie.
Branża transportowa jest już dość rozbudowana, ale jeśli dodamy do tego oczekiwania związane z dostawą na “ostatnim odcinku” i szersze wykorzystanie samochodów ciężarowych pozbawionych kierowców, to trudno sobie wyobrazić, jak będzie wyglądać branża transportowa za dziesięć lat.
Mimo wszystko, warto spróbować…
Elektryfikacja
Tempo, w jakim producenci samochodów ciężarowych produkują pojazdy elektryczne, naprawdę nabiera tempa. A w miarę jak liczby idą w górę, ceny pojazdów elektrycznych spadają. W związku z rosnącą liczbą miast w całej Europie, w których obowiązują rygorystyczne przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń przez pojazdy, prywatne i publiczne koncerny samochodowe decydują się na ryzykowny krok i przechodzą na pojazdy elektryczne. W nadchodzącym dziesięcioleciu, gdy tylko poprawi się infrastruktura służąca do ładowania pojazdów, powinniśmy spodziewać się więcej podobnych zmian w przypadku pojazdów elektrycznych napędzanych olejem napędowym.
Pojazdy bezzałogowe
Przyszłość autonomicznych ciężarówek rozwijała się tak, jak wielu to przewidziało. Nie można jednak powiedzieć tego samego o pojazdach bezzałogowych (przy obecnych obawach dotyczących bezpieczeństwa). Coraz szerzej wykorzystuje się rozwiązania w zakresie zdalnej obsługi pojazdów ciężarowych, a w całej Europie obserwujemy rosnącą liczbę programów pilotażowych z udziałem pojazdów ciężarowych bez kierowcy. W ciągu najbliższych dziesięciu lat należy obserwować liczbę nowych podmiotów, które wejdą na rynek i wywrą znaczący wpływ. Do tej pory inwestycje skupiały się głównie na największych firmach.
Wspólna konsumpcja
Wspólna konsumpcja ma coraz większy wpływ na świat transportu ciężarowego. Wraz z rozwojem technologii informatycznych w zakresie przewozów towarowych, które w maksymalnym stopniu wykorzystują dostępną przestrzeń ładunkową, obserwujemy wzrost przychodów na jedną ciężarówkę i obniżenie kosztów transportu na tonę.
W ciągu najbliższych dziesięciu lat, pełen wachlarz technologii będzie nadal zakłócać obecny stan rzeczy i zmuszać operatorów i producentów samochodów ciężarowych do stosowania coraz to nowych rozwiązań.
Przyznajemy, że jest to dość pozytywne spojrzenie na to, co przyniesie przyszłość dla przemysłu transportowego. A jak Ty wyobrażasz sobie następne dziesięciolecie?