Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych (RHA) odpowiedziało na nowe sprawozdanie w sprawie zmian klimatu, wzywając do wyrażenia uznania dla kluczowej roli, jaką transport drogowy odgrywa w gospodarce Wielkiej Brytanii.
Komisja ds. Zmian Klimatu jest niezależną ustawową instytucją, która doradza władzom Wielkiej Brytanii. Jej nowy projekt “Redukcja emisji w Wielkiej Brytanii: Sprawozdanie z postępów w 2020 r.” zawiera zalecenie „aby ministrowie wykorzystali okazję do przekształcenia kryzysu Covid-19 w przełomowy moment w walce ze zmianami klimatu”.
Raport dla parlamentu zawiera kilka uaktualnień planów dotyczących niskoemisyjnych samochodów ciężarowych oraz planów poprawy infrastruktury dla rowerzystów i pieszych.
Szef RHA Richard Burnett powiedział, że raport zawiera “godne pochwały cele” w zakresie rozwiązywania problemów środowiskowych. Dodał jednak, że każda strategia musi uwzględniać także znaczenie transportu drogowego.
Ekologiczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej
Powiedział on: “Muszą one teraz zostać określone w ramach zrównoważonej strategii, w której uznaje się, że dobro środowiska naturalnego i społecznego zależy od dobrego stanu gospodarki – i należy zadbać o to, by przestrzeń i infrastruktura drogowa funkcjonowały dla wszystkich.
„Przewoźnicy są źródłem dobrobytu gospodarczego i są niezbędni w zaopatrywaniu lokalnych głównych ulic i przedsiębiorstw w towary, których wszyscy potrzebujemy.”
„W związku z prognozą największej recesji, jaką przeżywa gospodarka Wielkiej Brytanii, piętrzenie „zielonych” kosztów na przedsiębiorstwach, które przeżywają ciężki okres jest nieprzemyślane i nierozważne.”
„Rząd musi opracować strategię z jasnymi standardami, która pozwoli przedsiębiorstwom inwestować w technologię potrzebną do obniżenia emisji dwutlenku węgla.”
Rozwiązania niskoemisyjne
W raporcie CCC zauważono, że rząd obecnie konsultuje się w sprawie przedstawienia swoich planów „Drogi do zera” dotyczących stopniowego wycofywania samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym.
Mówi się w nim, że „w 2020 r. potrzebne są kompleksowe ramy obniżenia emisyjności samochodów ciężarowych, obejmujące zachęty finansowe, regulacje i infrastrukturę, które należy zaplanować już teraz.”
RHA opublikowała w styczniu swój własny raport “Eliminować, minimalizować, kompensować”, w którym wezwała do opracowania mapy drogowej, która miałaby ukierunkować przedsiębiorstwa transportowe na inwestycje w rozwiązania niskoemisyjne/nieemisyjne.
Czy Twoja firma transportowa inwestuje w jakiekolwiek rozwiązania niskoemisyjne?