Według prognoz europejskich firm zajmujących się transportem drogowym oczekuje się, że w tym roku obroty roczne spadną o 17% z powodu światowego kryzysu Covid-19.
Obliczenia te zostały przedstawione w nowym sprawozdaniu – Wpływ Covid-19 na branżę transportu drogowego, autorstwa Międzynarodowego Związku Drogowego (IRU).
Spadek ten wynosi ponad 280 mld PLN w całej Europie. W skali światowej szacowany średni spadek w drogowym transporcie towarowym wynosi 18%, czyli ponad 2 biliony PLN, a w Chinach, Argentynie i Iranie spodziewany jest spadek o ponad 30%.
IRU opracowało obecnie dziesięciopunktowy plan odbudowy obejmujący środki finansowe i niefinansowe dla rządów i banków w celu wsparcia tego sektora.
Gospodarcze osłabienie
Sekretarz generalny IRU – Umberto de Pretto, powiedział: „Usługi transportu drogowego mają fundamentalne znaczenie dla gospodarki i społeczności na całym świecie. Ostatnie wnioski są dość niepokojące. Każdy pojedynczy przedsiębiorca transportu drogowego, który zbankrutuje, będzie miał wpływ na przemieszczanie się ludzi i towarów.”
Obliczenia opierają się na dogłębnym badaniu przeprowadzonym wśród członków IRU, jak również na badaniach i analizach makroekonomicznych.
Według IRU, ograniczenia w przemieszczaniu się, kontrole graniczne i zamykanie zakładów oraz badania lekarskie spowodowały zakłócenia w łańcuchach dostaw. Ogólne spowolnienie gospodarcze było również czynnikiem wpływającym na spadek poziomu transportu drogowego towarów.
Szacowane straty w transporcie osobowym są jeszcze większe. Przewiduje się, że przedsiębiorstwa transportu pasażerskiego w Europie odnotują spadek o 57%, czyli prawie 360 mld złotych.
Pan de Pretto powiedział: „Byliśmy świadkami, jak wiele państw dostosowywało przepisy i ogłaszało wdrożenie programów odbudowy, ale szczegóły dotyczące przewoźników drogowych są na ogół mało precyzyjne.”
„Nasze badania wskazują na konieczność podjęcia natychmiastowych działań ukierunkowanych na sektor, w zakresie odpowiadającym skali obecnej sytuacji. Nawet w szczytowym momencie kryzysu transport drogowy pozostawał elastyczny, sprawny i nadal odgrywał swoją kluczową rolę. Obecnie wysiłki na rzecz globalnego ożywienia gospodarczego są zagrożone, jeżeli rząd nie podejmie jasnych działań w celu wsparcia przewoźników drogowych.”
A w jaki sposób pandemia wpłynęła w tym roku na obroty twojej firmy?