Zgodnie z obliczeniami Międzynarodowego Związku Transportu Drogowego (IRU), przemysł transportowy potrzebuje ponad 335 mld złotych z UE, aby powrócić do równowagi po pandemii Covid-19 i dostosować się do nowych zasad polityki transportowej.
Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego (IRU) w trakcie konferencji internetowej dokonał decyzji w związku z ogłoszeniem proponowanego przez Komisję Europejską funduszu na rzecz walki z koronaawirusem w wysokości ponad 335 mld PLN.
Raluca Marian, delegat generalny IRU w delegacji stałej na terytorium Unii Europejskiej, powiedział: „Zgodnie z naszymi obliczeniami, a także biorąc pod uwagę ogromne straty, jakich doświadczył i nadal doświadcza nasz przemysł, potrzebujemy środków w wysokości około 10% wspomnianego budżetu na sektor transportu ciężarowego, aby móc stawić czoła przyszłym wyzwaniom i skupić się na dekarbonizacji, cyfryzacji i infrastrukturze.”
Branża transportu drogowego została poważnie dotknięta przez Covid-19 i nałożone obostrzenia. Teraz stoi przed nowym wyzwaniem związanym z opracowanym przez Komisję Europejską Pakietem dotyczącym Mobilności, którego celem jest cyfryzacja i dekarbonizacja sektora komercyjnego transportu drogowego. Ma to nastąpić przed posiedzeniem Parlamentu Europejskiego w lipcu 2020 roku.
Matthias Maedge, dyrektor generalny rzecznictwa w IRU, powiedział: „Branża logistyczna mocno odczuła skutki kryzysu, ale aby przedstawić te dane w odpowiednim kontekście – obliczyliśmy, że wymiana wszystkich ciężarówek z silnikiem diesla w Europie na elektryczne będzie kosztować ok. 285 mld złotych.”
Pakiet dotyczący mobilności Komisji Europejskiej
Przemawiając w imieniu Komisji Transportu KE, DG Move, Elizabeth Werner stwierdziła, że fundusze dla sektora drogowego transportu towarowego powinny być inwestowane w projekty wspierające pakiet dotyczący mobilności.
Powiedziała również: „Chcemy, aby przemysł i władze inwestowały w większą automatyzację terminali i wprowadzenie większej ilości elektronicznych opłat oraz winiet i opłat drogowych.”
„Są to wielkie liczby, a my chcemy zreformować przemysł drogowy. Myślę, że możemy być niemal pewni, że dokonane zostaną inwestycje w bardziej zrównoważoną infrastrukturę, paliwa alternatywne oraz programy związane z ekologią i modernizacją floty.”
Dodała także: „Europejski Bank Inwestycyjny analizuje również, w jaki sposób może pomóc poszczególnym przedsiębiorstwom borykającym się z problemami z płynnością finansową w sposób ogólny.”
Jak według ciebie Unia Europejska powinna wspierać komercyjny sektor transportu drogowego po kryzysie związanym z Covid-19?