Organy sektora transportu drogowego skrytykowały plany Departamentu ds. Transportu dotyczące poszerzenia chodników i wprowadzenia ścieżek rowerowych w miarę znoszenia blokad.
Propozycje dotyczące “przywrócenia transportu lokalnego (Local Transport Restart)” pozwoliłyby radom i Zarządowi Dróg na zmianę alokacji przestrzeni drogowej, aby pomóc ludziom przestawić się na jazdę na rowerze i ruch pieszy, zachowując jednocześnie dystans społeczny. Plany te są wspierane przez awaryjny fundusz podróży aktywnych o wartości ok. 1,2 miliarda złotych.
Jednak Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych (RHA) stwierdziło, że propozycje te opóźniłyby dostawy i przyczyniłyby się do zwiększenia zatorów drogowych, utrudniając przedsiębiorstwom ponowne rozpoczęcie działalności po zakończeniu pandemii. Stowarzyszenie nazwało przydzielanie rowerzystom przestrzeni drogowej “zdumiewająco rozrzutnym działaniem”, twierdząc, że są oni “nieproporcjonalnie faworyzowani” w stosunku do innych użytkowników dróg.
Stowarzyszenie Transportu Towarowego stwierdziło, że choć popiera założenia rządowego planu aktywnego podróżowania, chce mieć pewność, że branża transportowa i logistyczna będzie w stanie kontynuować swoją niezwykle istotną pracę.
Przywrócenie transportu lokalnego
Plany te są pierwszym etapem długofalowego programu poprawy komunikacji autobusowej, rowerowej i ruchu pieszego, który został ogłoszony w lutym, przed wybuchem epidemii Covid-19.
Chociaż w wytycznych przyznano zapotrzebowanie na transport towarowy, RHA obawia się, że plany zamknięcia niektórych dróg, zawężenia innych i wprowadzenia pasów rowerowych mogą mieć negatywny wpływ na działalność poszczególnych członków.
Rod McKenzie, dyrektor ds. polityki i spraw publicznych RHA, powiedział: “Możliwość bezpiecznego i wydajnego przemieszczania towarów jest kluczowa dla wszystkich. Obawiamy się, że decydenci publiczni przyjmują postawę “izolującą”, co skutkuje tym, że potrzeby w zakresie transportu pasażerskiego i towarowego są traktowane oddzielnie”.
Dodał również: “Dostosowanie infrastruktury w taki sposób, aby usprawnić ruch pieszy oraz bezpieczne oczekiwanie na transport publiczny i jazdę na rowerze, w miejscach gdzie jest to potrzebne jest uzasadnione. Należy to jednak robić w odpowiedni i zorganizowany sposób”.
W jaki sposób szersze chodniki i przydzielona rowerzystom przestrzeń drogowa wpłynęłyby na Twoją pracę w transporcie drogowym? Czy uważasz, że mają one uzasadnienie jako reakcja na pandemię Covid-19?