Czy jako kierowca samochodu ciężarowego przywiązujesz dużą wagę do swojego śladu węglowego?
Nie jest to podchwytliwe pytanie. W końcu wykonujesz tylko swoją pracę.
Jednak według danych Gas Vehicle Network (GVN), branża pojazdów ciężarowych ma nieproporcjonalnie duży udział (17%) w emisji dwutlenku węgla pochodzących z transportu, jednak zaledwie 2% pojazdów na naszych drogach to pojazdy ciężarowe i autobusy, które w 6% przyczyniają się do problemu.
Nie jest to wielką niespodzianką, biorąc pod uwagę to, ile potrzeba do napędzania samochodu ciężarowego. Wszyscy jednak powinniśmy zadać sobie pytanie: czy istnieje jakaś alternatywa?
Owszem, jest… I właśnie tutaj możemy wyrazić nasze uznanie dla tego sektora.
GVN podaje statystyki, z których wynika, że w 2019 r. prawie 80 % łącznej ilości wydawanego gazu na rzecz transportu stanowił biometan – odnawialne i zrównoważone paliwo niskoemisyjne.
Komentując zmiany w zakresie paliwa transportowego, Mike Foster, dyrektor generalny GVN powiedział: “Ekologiczne, niskoemisyjne pojazdy napędzane gazem są naturalnym, zrównoważonym I najprostszym rozwiązaniem dla przemysłu transportowego i towarowego. Według najnowszych danych statystycznych – wzrost o 22% w porównaniu z 2018 r. – wyraźnie wskazuje na to, w jakim kierunku zmierza sektor pojazdów ciężarowych.”
Próbując wyjaśnić postęp, jakiego dokonano w zakresie paliw odnawialnych, firma Foster przypisała znaczenie ulepszonej technologii pojazdów, powszechnej infrastrukturze oraz rządowemu systemowi różnicowania opłat paliwowych.
Zachęcał on również zarządzających flotą do przestawienia się na niskoemisyjny napęd gazowy pojazdów ciężarowych, gdyż napędzane biometanem “emitują do atmosfery nawet o 85% mniej dwutlenku węgla w porównaniu z “czystym” olejem napędowym Euro 6”.
Czy jest to jak sugeruje GVN najłatwiejsze rozwiązanie?