W związku z tym, że pojazdy ciężarowe przez brak pracy są zmuszone do pozostawiania na parkingach, co spowodowane jest z kolei ograniczeniami wprowadzonymi w celu opanowania pandemii koronaawirusa, przedsiębiorstwa przewozowe uprzedziły o możliwości ponoszenia wysokich rachunków za naprawę w momencie przywrócenia tych pojazdów do użytku.
Producent opon Michelin uważa, że należy przygotować pojazdy do dłuższego postoju, a w szczególności opony, które nie są „zaprojektowane tak, aby utrzymać ciężar zaparkowanej ciężarówki lub naczepy przez nieograniczony czas” – informuje The Truck Expert.
Rob Blurton, najstarszy specjalista ds. technicznych Michelin w Wielkiej Brytanii i Irlandii, mówi, że ważne jest, aby przewoźnicy postępowali zgodnie z wytycznymi, co pozwoli na szybki powrót pojazdów do normalnego funkcjonowania, bez konieczności niepotrzebnej wymiany opon.
Udzielił on kilku porad firmom, aby pomóc im chronić stan opon ich pojazdów oraz zadbać o gotowość ciężarówek do pracy w odpowiednim terminie.
Przed zaparkowaniem pojazdu – potencjalnie na kilka miesięcy – Blurton zaleca sprawdzenie wszystkich opon pod kątem widocznych uszkodzeń, takich jak nacięcia, wybrzuszenia bądź nietypowe zużycie, a także sprawdzenie ciśnienia na zimnych oponach we wszystkich pozycjach.
Każda opona, która okaże się niedopompowana o maksymalnie 1 bara (14 psi), wymaga sprawdzenia pod kątem ewentualnych widocznych uszkodzeń. Przy braku jakichkolwiek uszkodzeń oponę należy napompować do zalecanego poziomu. Jeśli opona jest niedopompowana o więcej niż 1 bara (14 psi), należy ją zdemontować i sprawdzić, czy nie ma żadnych oznak uszkodzeń wewnętrznych, takich jak pęcherzyki czy marszczenie się opony.
W przypadku montażu w układzie bliźniaczym również powinien on zostać zdemontowany i sprawdzony. Ponadto należy upewnić się, że każdy zawór jest wyposażony w odpowiednią zaślepkę.
W przypadku, kiedy pojazd jest nieużywany przez cztery miesiące, należy przejechać nim po placu, o ile jest to możliwe. Jeżeli pojazd z jakichkolwiek przyczyn nie może zostać ruszony, opony powinny być obracane o ćwierć obrotu. Jednak przed ruszeniem pojazdu ciężarowego lub naczepy należy skontrolować wzrokowo, czy nie ma oznak niedopompowania. Jeśli opona nie wygląda dobrze, należy postępować zgodnie z wcześniejszymi wskazówkami.
Przed ponownym uruchomieniem pojazdu należy sprawdzić ciśnienie w oponach na zimno i wyregulować poziom ciśnienia zgodnie z zaleceniami producenta opon.
Blurton przyznaje, że to dość nietypowe widzieć tyle pojazdów zaparkowanych na dłuższy czas. Podążając za jego wskazówkami, pojazdy będą mogły być szybciej oddawane do użytku – bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów napraw.
Jeśli Twoja firma została zmuszona do zawieszenia działalności, czy wykonała wymienione powyżej kontrole? Przekaż te wskazówki dalej!