Komisja Europejska wydała wytyczne dotyczące sposobu zmniejszenia zatorów na przejściach granicznych, wprowadzając nowe “zielone pasy”, których celem jest utrzymanie ruchu towarowego na drogach podczas epidemii koronawirusa.
W nowych wytycznych zwrócono się do państw członkowskich o utworzenie specjalnych kanałów transportu towarowego na granicach w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. korytarza TEN-T).
Niezależnie od tego, co przewoźnik transportuje, zgodnie z wytycznymi, przekroczenie granicy nie powinno trwać dłużej niż 15 minut. Służy to zrównoważeniu wprowadzonych działań mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, które niejednokrotnie hamowały transport.
Przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen zaapelowała o zniesienie ograniczeń w zakresie prowadzenia pojazdów w nocy lub w weekendy oraz o zmniejszenie liczby procedur administracyjnych na granicach.
W odpowiedzi Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) stwierdziła, że 15 minut to wciąż zbyt długo. Delegat generalny grupy, Raluca Marian, oświadczył: “Z doświadczenia wiemy, że maksymalne 15 minut na ciężarówkę nadal będzie skutkowało ogromnymi opóźnieniami i sytuacja nie ulegnie poprawie. Nie powinno być żadnych systematycznych kontroli na granicach.”
Jednostka IRU z przyjemnością przyjęła wiadomość, że wszystkie przewozy towarowe kwalifikują się do korzystania z systemu zielonych pasów szybkiej obsługi.
Pingback: Czy "zielone pasy" Unii Europejskiej działają? - Fleet Speak