Pamiętasz, jak producenci ciężarówek przekonywali ludzi, że ciężarówki napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG) są lepsze dla środowiska niż ciężarówki z silnikiem diesla?
Cóż, mylili się. W rzeczywistości są one nawet pięciokrotnie bardziej szkodliwe dla środowiska niż ciężarówki z silnikiem diesla.
Testy zlecone przez rząd w Holandii potwierdziły stwierdzenia, że ciężarówki LNG, które rzekomo obniżyły emisję tlenku azotu (NOx) o ponad 30% są bzdurą. Obecnie apeluje się do rządów państw członkowskich UE, aby przestały promować przyjmowanie ciężarówek LNG i zrezygnowały z niskich podatków od gazu ziemnego wykorzystywanego w transporcie.
Zgodnie z uzyskanymi wynikami, trzy testowane ciężarówki LNG emitują od dwóch do pięciu razy więcej trujących związków NOx niż samochód ciężarowy z silnikiem Diesla o najniższym wyniku testu podczas jazdy po obszarach miejskich, drogach regionalnych i autostradach. Podczas jazdy po mieście, samochody ciężarowe na gaz wyemitowały od dwóch do 3,5 raza więcej związków NOx niż ciężarówki z silnikiem Diesla o najniższej emisji.
Jak powiedział Stef Cornelis, kierownik ds. ekologicznych ciężarówek w dziale transportu i środowiska: “Samochody ciężarowe na gaz nie są ekologiczne i właściwie mogą być gorsze od silników diesla. Nadeszła pora, aby decydenci ponownie przyjrzeli się faktom i położyli kres dotacjom na samochody ciężarowe napędzane gazem, inwestycjom w infrastrukturę LNG i ulgom podatkowym na to, co jest tylko kolejnym emitującym zanieczyszczenia surowcem kopalnym.”