Share This Post

Redakcyjny

Co powoduje szał drogowy? Oraz jak go kontrolować

Co powoduje szał drogowy? Oraz jak go kontrolować

Prowadzenie pojazdu może być męczące.

Nie tylko ze względu na związane z tym ryzyko (doszło do 1.35 zgonów w wypadkach drogowych na całym świecie w 2018). Czy też dlatego, że drogi są tak zatłoczone (zatłoczenie dróg kosztowało gospodarkę brytyjską prawie 8 mld GBP w zeszłym roku).

Nie, to tylko część tego wszystkiego. Jazda jest okropna, bo może rozzłościć ludzi.

Szał drogowy jest, niestety, częścią prowadzenia każdego pojazdu. Oprócz tego mamy też kłótnie drogowe, w których mogą brać udział kierowcy. Są też różne pasywne przejawy gniewu. Wydłużone trąbienie klaksonem. Klasyczna “[email protected]$#a” rzucona przez okno albo agresywnie uniesiony środkowy palec.

Coroczny raport RAC na temat motoryzacji ujawnia, że szał drogowy staje się coraz większym problemem, a 8% kierowców identyfikuje go jako swoje pierwsze zmartwienie za kierownicą.

Jednymi z najczęstszych sposobów manifestowania wściekłości drogowej są niegrzeczne gesty, trąbienie i jazda na zderzaku. Jednakże, ludzie coraz postrzegają smsowanie podczas jazdy jako agresywne.

Jak kontrolować szał drogowy

Wszyscy to widzieliśmy. Wielu z nas doświadczyło tych uczuć wściekłości za kierownicą osobiście.

Problem polega na tym, że wściekłość drogowa niekoniecznie jest emocją spowodowaną działaniami innego kierowcy. To tylko jeden z bodźców. Mogliśmy być źli o coś związanego z pracą lub zdenerwowani z powodu braku porozumienia z przyjacielem lub partnerem. Tak czy inaczej, te negatywne uczucia mogą czasem wywoływać spiralę gniewu i jesteśmy zbyt szybko gotowi, aby podjąć działania wobec innych użytkowników drogi w niewłaściwy sposób.

Oto jak kontrolować uczucie wściekłości na drodze:

1 Upewnij się, że śpisz wystarczająco dużo

Tak, wiem. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić to jako kierowca ciężarówki. Zawsze jednak pamiętaj, że brak snu może sprawić, że będziesz rozdrażniony, a przez to bardziej skłonny do przesadnej reakcji na coś, co w innym dniu po prostu nie będzie Cię obchodzić.

2 Słuchaj podcastów lub audiobooków

Skup się na czymś innym niż droga – na podcaście lub audiobooku. Skupiając się na historii, tematacie lub ucząc się czegoś nowego, koncentrujesz się na tym, a nie na wściekłości. Mimo tego, wciąż możesz poświęcić wiele uwagi drodze.

3 Uspokój sam siebie

Zadawaj sobie pytania jak: “Czy zyskałbym cokolwiek na tym, że się złościłem?” Albo: “Co mi to w ogóle da”? Weź kilka głębokich oddechów i powiedz sobie: “Nie pozwolę, by mnie to zdenerwowało.”

4 Postaw się w sytuacji innego kierowcy

Spróbuj sobie wyobrazić, co może się dziać w życiu innych ludzi oraz co powoduje, że jeżdżą oni tak nieregularnie. Stworzenie opowieści o nich może pozwolić Ci na kontynuowanie własnej podróży w spokoju. Być może są zdesperowani. Może na tylnym siedzeniu siedzi im kobieta w ciąży. W zasadzie, pozwól swojej wyobraźni zaszaleć.

Możesz być wściekły, ale założę się, że nie uderzyłbyś kogoś w twarz za wejście na schody ruchome przed Tobą.

A jeśli zobaczysz kogoś za kierownicą, kto wygląda, jakby brał kilka głębokich oddechów, powiedz dziękuję lub pozwól mu wjechać przed siebie…

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>