Sponsorowane przez
Istnieje wiele sposobów dbania o opony samochodu ciężarowego – utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia i sprawdzanie optymalnej wydajności paliwowej może zwiększyć bezpieczeństwo na drodze i zaoszczędzić pieniądze. Pierwszym krokiem jest jednak wybór odpowiednich opon do Twojego pojazdu – i zrozumienie systemu oznakowania opon.
Od 2012 r. obowiązkowe jest, aby wszystkie nowe opony sprzedawane w UE były wyraźnie oznakowane. Rozporządzenie to było znaczącym krokiem naprzód pod względem informacji przekazywanych klientom na temat bezpieczeństwa, osiągów i jakości kupowanych opon.
Jak zrozumieć, co znaczą etykiety
Informacje na etykietach znajdują się na samych oponach i są podzielone na trzy kategorie: oszczędność paliwa, przyczepność na mokrej powierzchni i poziomy hałasu zewnętrznego. Oto nieco więcej szczegółów na temat tych trzech.
1 Oszczędność paliwa
Im niższe opory toczenia, tym mniej paliwa jest zużywane. Wpływ opony na oszczędność paliwa ocenia się w skali od A do G (od niskiej do wysokiej). Czarna strzałka obok klasy litery wskazuje miejsce na skali produktu.
Wybór opon klasy A może zmniejszyć zużycie paliwa przez ciężarówki o ponad 7,5%. Innymi słowy, może zaoszczędzić więcej niż sześć litrów paliwa na 1000 km. Nie zapominajmy również o zmniejszeniu zanieczyszczenia środowiska. Należy pamiętać, że efekt może się różnić w zależności od pojazdu i warunków jazdy.
2 Przyczepność na mokrej nawierzchni
„Przyczepność na mokrej nawierzchni” to zdolność opony do pozostania na drodze w warunkach wilgotności. W ocenach UE przyczepność na mokrej nawierzchni odnosi się do skuteczności hamowania opony na mokrej nawierzchni. Poziom przyczepności na mokrej nawierzchni jest klasyfikowany w skali od A (najbardziej wydajna) do G (najmniej wydajna).
Ważne jest, aby opony zapewniały bezpieczeństwo kierowcy w każdych warunkach, zarówno suchych, jak i mokrych. Ciężarówka jadąca z prędkością 50 km na godzinę ma drogę hamowania wynoszącą 27 metrów, przy prędkości 95 km na godzinę odległość ta wzrasta do 93 metrów. Na mokrej drodze te drogi hamowania są znacznie wyższe. Skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni ma kluczowe znaczenie, ale efekt może się różnić w zależności od pojazdu i warunków jazdy.
3 Poziom hałasu zewnętrznego
Ponieważ hałas wytwarzany przez oponę podczas jazdy po drodze wpływa na środowisko, istnieją ograniczenia dotyczące maksymalnego dozwolonego poziomu hałasu na zewnątrz pojazdu. Te poziomy hałasu zewnętrznego są mierzone w decybelach (dBs) i są podzielone na trzy klasy na etykiecie.
- W dolnej części skali obraz pojedynczej czarnej fali dźwiękowej pokazuje, że poziom hałasu opony jest o 3 dB lepszy niż przyszły europejski limit. Opony te powodują najmniejsze zanieczyszczenie hałasem.
- Środkowa kategoria jest oznaczona dwiema czarnymi falami dźwiękowymi i pokazuje, że opona spełnia przyszły europejski limit. Oznacza to, że opona ma średni poziom hałasu zewnętrznego.
- Opony o wysokim poziomie hałasu zewnętrznego są oznaczone symbolem przedstawiającym trzy czarne fale dźwiękowe. Opony te nie spełniają już europejskiego limitu hałasu.
Na co jeszcze zwrócić uwagę
Inne informacje na temat opon do samochodów ciężarowych obejmują:
FRT (Free Rolling Tyre): opona, która może być montowana tylko na osi przyczepy lub wleczonej, a nie na osi napędowej lub przedniej.
M+S (Mud and Snow): ma to związek z przyczepnością opony i hamowaniem na błocie oraz świeżym lub topniejącym śniegu.
3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake): opony z tymi oznaczeniami przeszły testy przyspieszenia śniegu w warunkach zimowych (zgodnie z regulaminem EKG ONZ 117.02 i EKG ONZ 109), co czyni je odpowiednimi do użytku na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach.
Aby uzyskać więcej informacji na temat odpowiednich opon do ciężarówki, skontaktuj się dziś z zespołem Apollo Tyres.