Wszyscy wiemy, jak wygląda stereotypowy kierowca ciężarówki, ale ponieważ coraz więcej kobiet zasiada za kierownicą, nadszedł czas, aby zmienić nasze postrzeganie.
Gdy Army and Air Force Exchange Service w Niemczech chciała zatrudnić nowego kierowcę, jeden aplikant wyróżniał się spośród reszty. Nie dlatego, że był kobietą, ale dlatego, że absolutnie bezbłędnie zaliczyła testy na drodze
“Niektórzy aplikanci potrzebowali kilku prób, a ona tylko jedną. Można powiedzieć, że była bardzo wykwalifikowana,” powiedział Ronald Willis, inspektor regionalny floty Exchange Europe.
Dzięki 18-letniemu doświadczeniu w prowadzeniu dalekobieżnych pojazdów, Heike Motler jest pierwszą kobietą zatrudnioną w flocie Exchange Europe. Jej zgłoszenie było także pierwszą aplikacją, jaką firma otrzymała od kobiety od ponad pięciu lat.
Podobnych historii widzimy coraz więcej, ponieważ coraz więcej kobiet zasiada za kierownicą i niszczy potężny stereotyp męskiego kierowcy.
Niektóre chcą nadać branży odrobinę uroku. Blaze Williams, samozwańcza „najgorętsza kierowca ciężarówki na świecie” jest jedną z trzech kobiet kierowców w jej 19-osobowym zespole w Australii Zachodniej.
Natomiast brytyjska kierowca ciężarówki Gina McGoldrick jest zdeterminowana, aby jej kabina była jak najbardziej dziewczęca. „Jeśli któryś z chłopców musi jeździć tą ciężarówką, jest zdenerwowany, ponieważ wszędzie jest różowo” – żartuje.
Istnieją oznaki, że liczba kobiet kierowców ciężarówek zaczyna rosnąć. Niektóre z tych kobiet nie są zadowolone z samego zarabiania na życie za kierownicą i spędzają też swój wolny czas na festiwalach ciężarówek walcząc o nagrody i zbierając pieniądze na cele charytatywne.
Mówiąc o pieniądzach… Różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn to obecnie ważny temat, ponieważ większe firmy są zmuszone do większej przejrzystości w kwestii płac swoich pracowników. Ujawniło to duże różnice między płacami niektórych mężczyzn w porównaniu z kobietami.
Sytuacja jest inna transporcie samochodowym. Przemysł transportowy udowodnił, że wyprzedza resztę, płacąc pracownikom tak samo bez względu na płeć. Tak czy inaczej, zarówno mężczyźni, jak i kobiety otrzymują znacznie niższe wynagrodzenie niż powinni.
Dlaczego więc jest tak mało kobiet w branży? Być może kobiety zdały sobie sprawę, że na kasie w supermarkecie zarobią więcej (i przy mniejszej ilości godzin) niż jeżdżąc dużym autem?
Przy tak dużym braku kierowców, to firmy przewozowe muszą martwić się o wynagrodzenie, godziny, warunki i korzyści, jakie oferują kierowcom.
Jest jeszcze wiele do zrobienia. Kobiety-kierowcy ciężarówek często mówią o tym, jaką sensacją są na drodze. Zignorujmy jednak komentarze, które mówią, że nie potrafią cofać.