Share This Post

Redakcyjny

Anatomia opony samochodu ciężarowego

Anatomia opony samochodu ciężarowego

sponsorowane przez 

Pomimo tradycyjnego wyglądu, opona ciężarówki to znacznie więcej niż zwykły krążek wulkanizowanej gumy. Liczne wysokowydajne kompozyty opony ciężarówki są zbudowane z wielu materiałów i są jednym z najbardziej złożonych pomocniczych elementów pojazdu. Proporcja materiałów użytych do wytworzenia opony (w tym gumy, wypełniaczy i innych komponentów) zależy od pożądanych celów w zakresie wydajności, których oczekuje się od konkretnej opony.
Po skompletowaniu mieszanki opon, są one następnie cięte lub wytłaczane w profilowane pojedyncze elementy, z których opona jest konstruowana od wewnątrz na zewnątrz. Od tego momentu opony są utwardzane, aby uzyskać pożądany i ostateczny kształt, w tym wzór bieżnika i oznaczenia ścian bocznych. Wszystkie opony przechodzą pełną kontrolę dotykową, prześwietlenie i kontrolę jednolitości przed magazynowaniem i późniejszą sprzedażą na rynku.

Chris Westland, specjalista firmy Apollo Tyres wyjaśnia, jak skonstruowane są opony do samochodów ciężarowych, co ostatecznie zapewnia najwyższą wydajność.

Bieżnik: Bieżnik opony to część, która styka się bezpośrednio z nawierzchnią drogi i zapewnia przyczepność niezbędną do manewrowania pojazdem. Konstrukcja bieżnika zależy od położenia osi i rodzaju zastosowania. Podstawa i poduszka bieżnika znajdują się bezpośrednio pod warstwą mieszanki grzbietu bieżnika i pomagają zminimalizować
temperaturę opony.

Opasanie: Szereg stalowych pasów poniżej podstawy bieżnika służy różnym celom,
pomaga ustabilizować bieżnik, zmniejszyć zniekształcenia, gdy opona porusza się po podłożu, zapewnić odporność na przebicia i poprawić integralność strukturalną opony. Wypełniacz krawędzi opasania: Na końcach opasania opony znajduje się gumowa osłona, zaprojektowana w celu zmniejszenia sił działających na końce paska podczas użytkowania opony.

Pasek wzmacniający: Pasek wzmacniający to kształtowe paski gumowe umieszczane na
osnowie opony pod końcami opasania. Pomagają one utrzymaniu kształtu opasania i
oddzielają osnowę opony od krawędzi opasania

Drutówka: Stopka tworzy jednostkę o wysokiej wytrzymałości, która pozwala idealnie dopasować napompowaną oponę do felgi. Wykonana poprzez nawijanie drutów o dużej wytrzymałości na rozciąganie izolowanych gumą, działa jak kotwica opony, gwarantując, że pozostaje ona na miejscu na feldze i jest odporna na wszelkie siły obciążeń.

Wypełniacz stopki: Gumowy profil ulokowany nad drutówką nazywany jest miękkim wierzchołkiem. Zapewnia gładkie przejście od sztywnej stopki do elastycznej ściany bocznej.

Ściana boczna: Ściana boczna pomaga zwiększyć komfort i stabilność boczną. Powierzchnia ściany bocznej jest oznaczona informacjami dotyczącymi możliwości obciążenia i prędkości, maksymalnego ciśnienia napompowania oraz nazwy marki/produktu.

Osnowa: Osnowa nadaje oponie wytrzymałość konstrukcyjną, zdolność do utrzymywania ciśnienia powietrza, charakterystykę ugięcia oraz zapewnia odporność na uderzenia ściany bocznej. Warstwy te przenoszą całe obciążenie, siły jazdy, hamowania i kierowania między kołem a bieżnikiem opony.

Warstwa wewnętrzna: Warstwa wewnętrzna ma bardzo niską przepuszczalność,
zapobiegając dyfuzji powietrza i wilgoci przez strukturę opony.

Pas wzmacniający stopkę: Warstwa gumy między osnową a felgą jest znana jako pas wzmacniający stopkę. Jest w bezpośrednim kontakcie z felgą koła i ma za zadanie wytrzymać zakładanie i zdejmowanie opony.

Czefer: Pasek drutu umieszczony wokół kordu osnowy w obszarze drutówki nazywa się czefer. Jego celem jest ochrona obszaru drutówki przed uszkodzeniem podczas montażu i demontażu oraz ograniczenie skutków ocierania się koła i stopki opony. Znajdź właściwą oponę dzięki narzędziu do wyszukiwania opon Apollo. Szukaj według pojazdu i rozmiaru, aby pomóc swojej ciężarówce “Przejechać pełen dystans”.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>