sponsorowane przez
Pomimo tradycyjnego wyglądu, opona ciężarówki to znacznie więcej niż zwykły krążek wulkanizowanej gumy. Liczne wysokowydajne kompozyty opony ciężarówki są zbudowane z wielu materiałów i są jednym z najbardziej złożonych pomocniczych elementów pojazdu. Proporcja materiałów użytych do wytworzenia opony (w tym gumy, wypełniaczy i innych komponentów) zależy od pożądanych celów w zakresie wydajności, których oczekuje się od konkretnej opony.
Po skompletowaniu mieszanki opon, są one następnie cięte lub wytłaczane w profilowane pojedyncze elementy, z których opona jest konstruowana od wewnątrz na zewnątrz. Od tego momentu opony są utwardzane, aby uzyskać pożądany i ostateczny kształt, w tym wzór bieżnika i oznaczenia ścian bocznych. Wszystkie opony przechodzą pełną kontrolę dotykową, prześwietlenie i kontrolę jednolitości przed magazynowaniem i późniejszą sprzedażą na rynku.
Chris Westland, specjalista firmy Apollo Tyres wyjaśnia, jak skonstruowane są opony do samochodów ciężarowych, co ostatecznie zapewnia najwyższą wydajność.
Bieżnik: Bieżnik opony to część, która styka się bezpośrednio z nawierzchnią drogi i zapewnia przyczepność niezbędną do manewrowania pojazdem. Konstrukcja bieżnika zależy od położenia osi i rodzaju zastosowania. Podstawa i poduszka bieżnika znajdują się bezpośrednio pod warstwą mieszanki grzbietu bieżnika i pomagają zminimalizować
temperaturę opony.
Opasanie: Szereg stalowych pasów poniżej podstawy bieżnika służy różnym celom,
pomaga ustabilizować bieżnik, zmniejszyć zniekształcenia, gdy opona porusza się po podłożu, zapewnić odporność na przebicia i poprawić integralność strukturalną opony. Wypełniacz krawędzi opasania: Na końcach opasania opony znajduje się gumowa osłona, zaprojektowana w celu zmniejszenia sił działających na końce paska podczas użytkowania opony.
Pasek wzmacniający: Pasek wzmacniający to kształtowe paski gumowe umieszczane na
osnowie opony pod końcami opasania. Pomagają one utrzymaniu kształtu opasania i
oddzielają osnowę opony od krawędzi opasania
Drutówka: Stopka tworzy jednostkę o wysokiej wytrzymałości, która pozwala idealnie dopasować napompowaną oponę do felgi. Wykonana poprzez nawijanie drutów o dużej wytrzymałości na rozciąganie izolowanych gumą, działa jak kotwica opony, gwarantując, że pozostaje ona na miejscu na feldze i jest odporna na wszelkie siły obciążeń.
Wypełniacz stopki: Gumowy profil ulokowany nad drutówką nazywany jest miękkim wierzchołkiem. Zapewnia gładkie przejście od sztywnej stopki do elastycznej ściany bocznej.
Ściana boczna: Ściana boczna pomaga zwiększyć komfort i stabilność boczną. Powierzchnia ściany bocznej jest oznaczona informacjami dotyczącymi możliwości obciążenia i prędkości, maksymalnego ciśnienia napompowania oraz nazwy marki/produktu.
Osnowa: Osnowa nadaje oponie wytrzymałość konstrukcyjną, zdolność do utrzymywania ciśnienia powietrza, charakterystykę ugięcia oraz zapewnia odporność na uderzenia ściany bocznej. Warstwy te przenoszą całe obciążenie, siły jazdy, hamowania i kierowania między kołem a bieżnikiem opony.
Warstwa wewnętrzna: Warstwa wewnętrzna ma bardzo niską przepuszczalność,
zapobiegając dyfuzji powietrza i wilgoci przez strukturę opony.
Pas wzmacniający stopkę: Warstwa gumy między osnową a felgą jest znana jako pas wzmacniający stopkę. Jest w bezpośrednim kontakcie z felgą koła i ma za zadanie wytrzymać zakładanie i zdejmowanie opony.
Czefer: Pasek drutu umieszczony wokół kordu osnowy w obszarze drutówki nazywa się czefer. Jego celem jest ochrona obszaru drutówki przed uszkodzeniem podczas montażu i demontażu oraz ograniczenie skutków ocierania się koła i stopki opony. Znajdź właściwą oponę dzięki narzędziu do wyszukiwania opon Apollo. Szukaj według pojazdu i rozmiaru, aby pomóc swojej ciężarówce “Przejechać pełen dystans”.