Niemcy uruchomiły pierwszą na świecie elektryczną trasę dla ciężarówek. System wykorzystuje napowietrzne linie energetyczne zasilane odnawialnymi źródłami energii w celu ograniczenia emisji.
Korzystając z technologii podobnej do tej stosowanej w europejskich kolejach, ciężarówki hybrydowe mogą podróżować z maksymalną prędkością 90 km/h (56 m/h).
Niemiecki rząd zainwestował 70 milionów euro w rozwój ciężarówek, które można wykorzystać na 10-kilometrowym odcinku elektrycznej drogi biegnącej od węzła towarowego na lotnisku we Frankfurcie do parku przemysłowego.
Ciężarówki są podłączone do zasilania elektrycznego za pomocą aktywnego pantografu, który może łączyć i odłączać pojazd do linii energetycznych przy dowolnej prędkości i przenosić energię elektryczną do silnika elektrycznego ciężarówki.
Ten system jest szczególnie korzystny w przypadku podróży na odległość 50 km lub mniej. Wytwarza mniej zanieczyszczeń i CO2, zmniejsza poziom hałasu w okolicy i oszczędza do 20 000 EUR na każde przejechane 100 000 km.