Dla niewprawnego oka przyszłość przewozów ciężarowych jest niepewna.
Fracht będzie zawsze musiał być transportowany z punktu A do punktu B. Powstaje pytanie, czy towar ten będzie nadal transportowany drogą lądową, a dokładniej, w samochodach ciężarowych prowadzonych przez ludzi.
Zgodnie ze statystykami 70% frachtu przemieszczanego w Europie przewozi się ciężarówkami. To samo dotyczy Stanów Zjednoczonych (także 70%) i Chin (jeszcze więcej, na poziomie 75%).
Przemysł transportowy niewątpliwie zmieni się w nadchodzących dziesięcioleciach. Automatyzacja, elektryfikacja i cyfryzacja są już widoczne i okrzyknięte przyszłością transportu ciężarowego.
Oto bliższe spojrzenie na to, co te trzy trendy naprawdę znaczą dla branży:
Elektryfikacja
Kwestia elektryfikacji w ciężarówkach jest coraz bardziej popularna. Godne uwagi przykłady obejmują wóz napędzany ogniwami wodorowymi firmy Nikola oraz akumulatorowo-elektryczny semi-truck Tesli, wraz z wszystkimi innymi innowacjami, które demonstrują potencjał ciężarówek elektrycznych.
Obiecywanie wzrostu wydajności paliwowej i niższa emisja CO2 sprawiły, że technologia ta osiągnęła znaczący postęp w ostatnich latach. W Europie postęp napędzany jest bardziej planowymi ograniczeniami diesla w obrębie miast oraz całkowitym kosztem posiadania wynikającym z niższych kosztów paliwa.
Dobrą wiadomością dla kierowców ciężarówek jest to, że technologia akumulatorowa może sprawić, że elektryfikacja pozostanie niepraktyczna podczas podróży długodystansowych ze względu na rozmiar wymaganej baterii i dłuższy okres zwrotu z inwestycji.
Automatyzacja
Optymiści sugerują, że wysoka automatyzacja (tj. wkład kierowcy jest wymagany tylko podczas podróży po trudnym terenie) będzie gotowa do 2025 r., a częściowa automatyzacja będzie gotowa do 2020 r.
Niektóre kraje bardziej niż inne stosują tę technologię. Na przykład Holandia jest uważana za najlepszą na świecie lokalizację samojezdnych pojazdów ze względu na swoją infrastrukturę. Trasa między miastami Helmond i Tilburg jest teraz w pełni poświęcona testowaniu samojezdnych samochodów osobowych i ciężarowych.
Z punktu widzenia ciężarówek, podczas gdy technologia samojezdna będzie prawdopodobnie postępować dość szybko w nadchodzących latach, jest mało prawdopodobne, aby ciężarówki bez jakichkolwiek ludzkich czynników znalazły się w obrocie, dopóki technologia nie dojrzeje. Krótko mówiąc, jeszcze przez jakiś czas nie.
Cyfryzacja
Operacje transportowe mogą wiele zyskać dzięki cyfryzacji. Analizy danych i algorytmy sztucznej inteligencji można wykorzystać do zautomatyzowania w dużej mierze ręcznego procesu dopasowywania pojemności i popytu.
W ten sam sposób, w jaki platformy rezerwacyjne zakłóciły branżę podróżniczą, platformy rezerwacji i optymalizacji ładunków mogą zrobić to samo z transportem ciężarowym. Im bardziej usprawniony proces, tym bardziej wydajność może ulec poprawie – ważne, gdy weźmiesz pod uwagę, że około 20% ciężarówek w krajach zachodnich jest pustych.
Jest oczywiste, że technologie te mogą zmienić kształt modelu biznesowego branży. Jednak jak długo potrwa, zanim zobaczymy jakieś znaczące zmiany? Nie wiadomo.
Wraz z wejściem na rynek większej liczby graczy technologicznych, firmy przewozowe będą musiały stawić czoła rosnącej presji. Najbardziej prawdopodobny wynik to połączenie konwencjonalnej i autonomicznej ciężarówki. Aby pozostać konkurencyjnym, firmy przewozowe muszą inwestować, akceptować i stosować te technologie w swoich procesach i operacjach.
Jak myślisz, dokąd nas zaprowadzi przyszłość transportu ciężarowego?