Większość ludzi kojarzy wyścigi na torze z Formułą 1. Emocje dziesiątek zaawansowanych technologicznie, szybkich, aerodynamicznych samochodów osiągających prędkość 300 km/h są trudne do pokonania. Czy na pewno…?
Dla niektórych, maksymalna prędkość “zaledwie” 160 km/h na torze może nie wydawać się imponująca. Jednak kiedy linia startowa jest wypełniona dziesiątkami ciężarówek o masie 5500 kg, trudno jest zignorować czynnik wow.
Począwszy od szumiącego hałasu i tytanicznego momentu obrotowego po zapach i dym wytwarzany przez każdy pojazd, sama obecność tych ciężarówek na torze powoduje poczucie euforii wśród gapiów. Jeśli kiedykolwiek widziałeś film Duel, będziesz miał pojęcie o tym, co się tutaj dzieje.
Wyścigi ciężarówek mogą nie być tak dobrze znane jak Formuła 1, ale to nie znaczy, że nie mogą przyciągnąć tłumów. Tysiące widzów uczestniczy w wyścigach ciężarówek w całej Europie. FIA European Truck Racing Championship to prawdopodobnie największa i najbardziej imponująca seria wyścigów na świecie. Założone w 1985 roku, z obecnym formatem od 2006 roku, wyścigi odbywają się w całej Europie, w tym na kultowym Le Mans Circuit we Francji i Nürburgring w Niemczech.
Pierwszy wyścig ciężarówek w Wielkiej Brytanii miał miejsce w Donnington Park w 1984 roku. Wygrał je włoski kierowca ciężarówki, który po pierwszym przekroczeniu linii mety, ponownie podłączył przyczepę, dokończył dostawę i udał się do domu.
Od tego czasu sprawy się zmieniły. Dla niewprawnego oka, zewnętrzna część ciężarówek, które biorą udział w tych wyścigach, prawdopodobnie wygląda zwyczajnie, ale są one tak naprawdę całkiem inne. Pod maską znajdują się 12-litrowe, turbodoładowane silniki diesla, które produkują moc 1000KM i dostarczają 1700 kilogramów momentu obrotowego. Niektóre są w stanie osiągnąć 100 mil na godzinę szybciej niż podstawowej klasy Porsche 911 (tak, ze ruchomego startu, ale mimo to robi to wrażenie).
W przeciwieństwie do lekkich samochodów wyścigowych, nie można tutaj „rozbierać” pojazdów, aby osiągnąć maksymalną prędkość. Każdy pojazd musi ważyć co najmniej 5 300 kg oraz każdy z nich jest modyfikowany. Podwozie jest sztywne, kierowcy siedzą blisko przedniej szyby, blok silnika jest cofnięty dla redystrybucji wagi, a każdy jest wyposażony w hamulce chłodzone wodą, klatkę wyścigową i opony, które przyczepiają się do toru.
Nawet jeśli te potężne maszyny są większe niż inne pojazdy zdobiące te tory, to ciężarówki wyścigowe wykazują pewną dozę finezji i strategii. Przy ograniczeniu prędkości, kierowcy polegają na przyspieszeniu przy wyjściu z zakrętu i ciągłym przyspieszeniu, aby pokonać okrążenia w najszybszym czasie.
Na linii startowej może znajdować się do 23 ciężarówek, a wyścigi trwają około 20 minut, co oznacza, że na torze nie brakuje akcji. Wyprzedzanie jest normą dla kursu, podobnie jak agresywne pokonywanie zakrętów.
W sportach motorowych jest coś, co zawsze urzeka kierowców i widzów – a dla wielu ciężarówki mogą być najbardziej urzekające z nich wszystkich.