Silniki o spalaniu wewnętrznym mogłyby stanowić tańszą i czystszą alternatywę dla elektrycznych układów napędowych w ciężarówkach.
Dzięki znacznym postępom w zakresie technologii oczyszczania spalin i technologii układów napędowych w ostatnich latach, samochody ciężarowe o napędzie diesla i gazowym mogłyby okazać się najbardziej ekologicznym rozwiązaniem dla pojazdów ciężkich.
Istniejąca technologia pozwala już na redukcję emisji spalin samochodów ciężarowych odpowiadających poziomowi produkowanemu przez nowe samochody osobowe (Euro 6d-Temp).
Andy Eastlake, powiedział dyrektor zarządzający LowCVP: “W 2040 r. może powstać silnik spalinowy o zerowej emisji.”
“Silniki o spalaniu wewnętrznym będą na rynku przez długi czas.”
Inżynierowie z firmy specjalizującej się w wydechach – Eminox – już wyprodukowali zestawy modernizacyjne dla starszych pojazdów i pracują obecnie nad technologią redukcji emisji w nowych pojazdach.
Jednym z największych wyzwań dla ciężkich pojazdów nie jest VOX, ale jak osiągnąć Euro VI w niższych temperaturach w silniku diesla.
Ciężarówki z napędem hybrydowym oferują inne rozwiązanie o zerowej emisji, ale koszty nie zostały jeszcze zrównoważone.
Martin Flach, dyrektor ds. paliw alternatywnych w Iveco uważa, że do roku 2040 transport drogowy na duże odległości będzie opierał się na silnikach spalinowych, podczas gdy transport miejski będzie wykorzystywał energię elektryczną.
Dla wielu osób w branży jest to raczej sprawa wprowadzenia zmian, niż czekania na przepisy i politykę rządu.