W przeciągu kilku godzin od ogłoszenia, że UE ma nakładać opłaty na opony do samochodów ciężarowych, wiadomości te zaczęły mieć wpływ na rynek.
Opony samochodów ciężarowych i autobusów pochodzące z Chin i importowane do Europy zaczęły drożeć przez oczekiwanie na ustalenie wysokości taryf.
Od 1 lutego bieżącego roku Komisja Europejska wprowadziła obowiązkową rejestrację importu nowych i bieżnikowanych opon do pojazdów użytkowych z Chin. Natomiast od 8 maja opony te stały się droższe o 52 i 82 euro. Spodziewamy się, że obowiązek ten będzie również obejmował wcześniejsze importy.
Dystrybutorzy twierdzą, że około 37% wartości zostało dodane do cen na długo przed tym, zanim dokładne szczegóły opłat stały się jasne. Jednak było to zgodne z oficjalnymi danymi – szacuje się, że chińskie opony TBR miały zaniżone ceny w Europie o około 26-37%.
Według danych Eurostatu, liczba samochodów ciężarowych importowanych z Chin do Europy wzrosła z 1,4 miliona sztuk w 2010 roku do 4,37 milionów sztuk w 2016 roku, co oznacza, że ich ilość zwiększyła się prawie czterokrotnie w ciągu sześciu lat.
Taryfy te są częścią 15-miesięcznego dochodzenia antydumpingowego i antysubsydyjnego dotyczącego chińskiego importu TBR.
Taryfy te będą nadal miały wpływ na rynek. W jakim stopniu tylko czas pokaże.