Wyzwania przemysłu transportowego występują w wielu postaciach. Nieustannie zmieniające się koszty paliwa, potrzeba wysokiej jakości obsługi klienta i bycie na bieżąco z nowymi przepisami. Mógłbym wymieniać dalej…
Jednak kluczowe problemy, przed którymi stoją floty, mają jedną wspólną cechę – ich kierowców.
Oto pięć najbardziej palących problemów związanych z transportem ciężarowym.
Rekrutacja kierowców
Obecny niedobór kierowców jest ciągłym wyzwaniem dla branży przewozowej – i wydaje się, że przez jakiś czas będzie się jeszcze utrzymywał. Istnieje pilne zapotrzebowanie na wykwalifikowanych kierowców w całej Europie (i poza nią) do przewożenia ładunków wymaganych do utrzymania dobrej koniunktury i spełnienia oczekiwania klientów. Pomimo rosnących wynagrodzeń i zwiększonych korzyści, floty walczą o zatrudnienie kierowców, gdy starsi kierowcy przechodzą na emeryturę, a osoby z młodego pokolenia są niechętne względem długich pobytów poza domem.
Utrzymanie kierowców
Trudno jest zatrudniać nowych kierowców, ale floty uważają zatrzymanie ich na dłużej za jeszcze większe wyzwanie. Wymiany kierowców ciężarówek są na ogół znacznie wyższe w porównaniu z innymi sektorami, a weryfikacja i zatrzymywanie kierowców może być kosztowne. Floty mają wiele opcji, które pomagają zwiększyć retencję i zadowolenie z pracy. Na przykład programy nagradzania, wyposażenie w ciężarówkach, lepsze kanały komunikacji, w rzeczywistości wszystko, co zapewnia płynniejszą podróż i bardziej zaangażowanych kierowców.
Szkolenie kierowców
Koszt finansowy nabycia kwalifikacji zawodowych kierowców jest często wymieniany jako główna przeszkoda w rekrutacji kierowców. Szkolenie kierowców nie powinno zniechęcać potencjalnych kierowców. Koszt, czas i złożoność uzyskania koniecznych kwalifikacji muszą być bardziej dostępne i atrakcyjne dla potencjalnych kandydatów, jeśli brak kierowców ma zostać zmniejszony. Krótko mówiąc, wykwalifikowani kierowcy są potrzebni, a lepszym rozwiązaniem jest lepsze szkolenie.
Zachowanie kierowców
Nie jest łatwo monitorować zachowania kierowcy. Po wystawieniu mandatu za przekroczenie prędkości lub złożeniu skargi jest już za późno. Zachowanie kierowcy obejmuje wszystko od nadmiernego wykorzystania biegu jałowego i ostrego hamowania do sprawdzania urządzeń mobilnych. Menedżerowie flot coraz częściej poszukują technologii GPS i telematyki, aby obserwować zachowania kierowców. Jeśli te systemy wychwytują złe nawyki, takie jak silne przyspieszenia lub jazda z nadmierną prędkością, to kierowcy można przypisać dostosowane szkolenie. Identyfikacja ryzykownych zachowań za pomocą technologii, polityki firmy i szkoleń prowadzi do większego bezpieczeństwa na drogach.
Bezpieczeństwo kierowców
Wszyscy doświadczeni kierowcy ciężarówek wiedzą, że zachowanie bezpieczeństwa na drogach jest dla nich priorytetem numer jeden. Menedżerowie flot również uznają bezpieczeństwo kierowców za najwyższy priorytet. Liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wzrosła w ostatnich latach, ponieważ więcej ciężarówek i innych pojazdów jeździ po drogach. Technologia, która “wyczuwa” potencjalne kolizje i pomaga kierowcom ich unikać, to jedna odpowiedź. Jednak bezpieczeństwo kierowcy zależy również od dobrego wyszkolenia i zdrowego rozsądku: pozostawania w czujności, unikaniu dużego natężenia ruchu, zbyt częstej zmiany pasów, gwałtownego zwalniania i szanowania innych kierowców.
Obowiązkiem firm przewozowych jest stawienie czoła tym wyzwaniom, aby zapewnić kierowcom bezpieczniejszą, lepszą jakość i bardziej przewidywalny styl życia.
Znalezienie odpowiedzi na te problemy ma kluczowe znaczenie dla sukcesu floty, ale czy menedżerowie flot robią wystarczająco dużo, by rozwiązać te problemy i postawić kierowców na pierwszym miejscu?