Pod koniec zeszłego roku Unia Europejska orzekła, że kierowcy ciężarówek mają prawo do właściwej przerwy i powinni zrezygnować z łóżka w kabinie, kiedy mają taką możliwość.
Zgodnie z nowymi przepisami kierowcy muszą mieć co najmniej 11 godzin odpoczynku dziennie i regularny tygodniowy czas odpoczynku 45 godzin. Jednak to orzeczenie wywołało debatę. Wiele krajów UE egzekwuje to rozporządzenie z wysokimi grzywnami – niektóre bardziej niż inne.
Na przykład w Belgii, Holandii i Wielkiej Brytanii przewoźnicy łamiący przepisy podlegają grzywnom od 1500 euro do 1800 euro. Tymczasem we Francji nieprzestrzeganie przepisów może skutkować skazaniem kierowcy i przewoźnika na karę jednego roku pozbawienia wolności i grzywnę w wysokości 30 000 euro.
Główną motywacją dla zasady 45-godzinnego odpoczynku jest zdrowie i bezpieczeństwo kierowców. I nie bez powodu. Przeprowadzane są niekończące się badania potwierdzające, że zmęczenie za kierownicą może być śmiertelne. Niedawne anonimowe badanie przeprowadzone przez brytyjski związek zawodowy Unite ujawnia, że 29% zawodowych kierowców przyznaje się do zasypiania za kierownicą podczas jazdy.
W ankiecie wzięło udział ponad 4000 kierowców ciężarówek, z których 64% obwinia za zmęczenie pracę – długie dni i niewystarczające okresy odpoczynku.
Mówiąc o odkryciach, Adrian Jones, krajowy oficer związku Unite, stwierdził: “Firmy nieustannie zmuszają kierowców do dłuższej pracy, ponieważ mają obsesję na punkcie modelu dostawy ‘na czas’. Może to nieuchronnie prowadzić do tragicznych konsekwencji. ”
Dane UE z 2014 r. pokazują, że ciężarówki stanowiły 11% floty pojazdów w Europie, ale były odpowiedzialne za 15% śmiertelnych wypadków drogowych.
Zasady dotyczące godzin pracy kierowców w UE określają, że kierowcy ciężarówek “muszą nieprzerwanie korzystać z 45-godzinnego okresu odpoczynku w tygodniu“. Ten okres odpoczynku należy odbyć w oficjalnym miejscu do odpoczynku, takim jak parking dla ciężarówek lub punkt serwisowy.
Don Trucking chce, aby kierowcy w pełni korzystali z zasady 45-godzinnego odpoczynku. Firma z biurami w Holandii, Niemczech i Polsce inwestuje w hotele zaprojektowane specjalnie z myślą o kierowcach, oferując posiłki, łóżka, sprzęt do ćwiczeń i rozrywkę dla zmęczonych kierowców ciężarówek.
Długie godziny pracy, napięte terminy i presja ze strony pracodawców to rzeczy odgrywające ważną rolę w zmęczeniu kierowców ciężarówek.
Niektóre firmy oferują zachęty do dostaw dokonywanych przed terminem, co powoduje większą pokusę prowadzenia na zmęczeniu. Jednak nie jest to regułą dla wszystkich przewoźników. Wiele firm wspiera swoich kierowców, aby stawiać dobre samopoczucie przed terminami.
Jeśli czujesz się zmęczony, nie pamiętasz kilku ostatnich kilometrów lub dryfujesz od pasa do pasa, ważne jest, abyś się zatrzymał i przespał. Kofeina i napoje energetyczne nie są rozwiązaniem – dobry sen to jedyna rzecz, która zapewni Ci bezpieczeństwo (i innym).
Jak oceniasz 45-godzinny okres odpoczynku? Czy przynosi on korzyści? Czy zasady są łamane?